5.7.2023

Kolumn: Sommaranställda kommer med friska vindar till arbetsplatsen

”En tuff arbetsvecka och långa dagar bakom.” Många SuPer-medlemmar känner nog igen Käärijäs Cha Cha Cha-låtens början. Låten fortsätter med att hälla champagne på sig själv, att vara stökig och att hålla drinken med båda händerna. Men det skulle jag inte rekommendera som ett koncept för den förfärliga baksmällan som är följden av ovanstående verksamhet bara försämrar situationen.

En tuff och lång arbetsvecka kräver val på fritiden som gör gott både för kroppen och knoppen. Alla vet vad som är bäst för en själv. Många har en lång arbetspass bakom sig, dagarna har varit långa och det är för få personal. Social- och hälsovårdsbranschen, småbarnspedagogiken och utbildningen har fungerat med hjälp av personalens flexibilitet. En del av vårdarna måste utöver sitt fasta arbete även ta påhugg på grund av penningbrist, för andra har påhugg blivit en huvudsaklig sysselsättning på grund av pengar. Den brutala sanningen är att ingen orkar med påhugg en längre tid, och det är inte meningen heller.

Jag förringar inte alls de som har kortjobb men något är fel om vårdaren måste välja påhugg i stället för fast anställning. Största orsaken är pengar. Inhoppare lovas bättre lön och möjlighet att välja arbetsskift samt bonus om man arbetar en viss tid. ”Du gör ditt arbete och sedan är du ledig”, låter reklamtexten. När man läser reklambudskapet ska man komma ihåg att inhoppare är anställda endast den tiden påhugget varar. Någonting fattas. Semester med lön som har förhandlats fram i kollektivavtalet kan  inhoppare bara drömma om för pengarna är redan inräknade i lönen. Arbetsengagemanget eller arbetsglädjen kan försvinna, just det som är kittet som behövs för att trivas i arbetet.

SuPer har som förbund länge talat om arbetstillfredsställelse. Det har direkt samband med hur man trivs i arbetet. Trivseln påverkar i sin tur hur man vill utveckla sitt arbete. Både arbetstagaren och målgruppen för arbetet drar nytta av utvecklingen. Ett meningsfullt arbete betyder mycket för trivseln i arbetet och vårt arbete är meningsfullt, det har ingen någonsin ifrågasatt.

Såsom i alla arbeten innebär även vårdarens arbete rutiner. Största delen av rutinerna är bra men man kan även fastna i samma rutiner. På sommaren kommer nya arbetstagare till arbetsplatserna med nya idéer och åsikter. Det lönar sig att lyssna på dem. Genom att diskutera och lyssna på nya tankar kan man kanske få igång bra förändringar. När en ny arbetstagare känner sig önskad och uppskattad kommer sommararbetstagaren i bästa fall att bli en ny, fast arbetskamrat. Alla vet hur viktigt det är att få fler arbetskamrater som vill utföra detta arbete och utveckla det.

Det nya regeringsprogrammet är en utmaning, mycket rörig och dunkel för socialservice- och hälsovårdssektorn samt småbarnspedagogiken. Där finns mycket som förbundet måste ta ställning till och som måste bevakas. Ingen av punkterna i regeringsprogrammet är ett rutinärende, utan det behövs lagändringar. Säkert är dock att nu är det dags att ansluta sig till ditt fackförbund för din trygghets skull och för att slippa kämpa ensam. Fråga din nya arbetskamrat: ”Du har väl redan anslutit dig till SuPer?”

Hälsningar,
Silja