22.5.2023

SuPer: Strejken i privata socialservicebranschen börjar på tisdag – gäller vissa företag för småbarnspedagogik

Strejken omfattar vissa utvalda företag för småbarnspedagogik som följer kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen (SOSTES). Strejken börjar 23.5.2023 klockan 00:01 och gäller arbetsturer som inleds efter detta klockslag. Strejken avslutas 24.5.2023 klockan 23:59.

På de listade enheterna omfattar strejken alla SuPermedlemmar i arbetsavtalsförhållande för vilka anställningsförhållandet följer den privata socialservicebranschens kollektivavtal. Strejkvarslet gäller för samtliga arbetsplatser som underlyder nedan nämnda företag. Allt arbete som vid dessa strejkobjekt utförs inom ramen för den privata socialservicebranschens kollektivavtal är strejkbelagt.

Norlandia-koncernen:

Päiväkoti Kotola Oy
The International Childcare & Education Centre Play’n’Learn Oy
Pilke lasten kotihoito Oy
Sivukadun Avopalvelu Oy (Perhepalvelut)
Taiga Child Oy
Pilke Päiväkodit Etelä Oy

Sateenkaari koto Oy:

Sateenkaari koto Oy

Touhula:

Touhula Leikki Oy
Touhula Ilo Oy
Touhula Nauru Oy
Touhula Hymy Oy
Touhulan Virne Oy
Touhulan Riemu Oy
Touhulan Onni Oy
Touhulan Huvi Oy
Touhulan Hassu Oy

Verkanappulat:

Verkanappulat Oy
Apula Oy
Lastentalo Mukulax
Montessori-päiväkoti Aurinkoleijona Oy

Arbetstagarnas rätt att strejka är en grundläggande rättighet som bottnar i grundlagen och i för Finland bindande internationella avtal.

Kollektivavtalsförhandlingarna avslutades på initiativ av Sote rf 28.4, då arbetsgivarparten inte var beredd att avtala om tillräckliga lönehöjningar som skulle trygga tillgången på arbetstagare. Sote rf utlyste 2.5.2023 övertids- och skiftbytesförbud i den privata socialservicebranschen.

– SuPer kräver lika lön för lika arbete. Arbetet i den privata socialservicebranschen är lika värdefullt som motsvarande arbete inom den offentliga sektorn. Småbarnspedagogiken lider av en mycket stor brist på arbetskraft som snabbt måste elimineras. Branschens dragnings- och hållkraft måste bli betydligt bättre, säger SuPers avtalsförhandlare Jukka Parkkola.

Mer information:

SuPers avtalsförhandlare Jukka Parkkola, t. 050 569 8710