21.4.2020

SuPer auttaa jäseniään koronatilanteessa – yhteydenotot kasvaneet huimasti

Kun koronatilanne tuli todeksi Suomessa, SuPerin jäsenten yhteydenotot liittoon nousivat huimasti. Normaalien puhelujen ja suorien viestien päälle on tullut tähän mennessä yli tuhat korona-aiheista viestiä. Eniten kysyttiin lomautuksista, työajoista ja vuosilomista.

Tarpeeseen vastattiin lisäämällä päivystystä ja laajentamalla puhelinpalvelun aukioloa. SuPeriin ovat soittaneet niin luottamusmiehet, rivijäsenet kuin muutamat omaisetkin. Tilanne työpaikoilla on ollut osin sekava ja huoli terveydestä suuri.

SuPerin asiantuntijat kokosivat superliitto.fi/korona-sivustolle viranomaisten ohjeita sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Tiedon tarve näkyi verkkosivujen kävijämäärien kaksinkertaistumisessa, edelleen kävijöitä on tavallista runsaammin. Tietoja päivitetään jatkuvasti ohjeiden tarkentuessa ja tilanteiden muuttuessa.

Myös Facebook-kommentit täyttyivät koronakysymyksistä. Asiat harvoin ovat mustavalkoisia, joten henkilökohtaisen jäsenpalvelun tarve on valtaisa. Kiitokset siis kaikille luottamustehtävissä toimiville superilaisille, jotka auttavat jäseniä työpaikoilla ympäri Suomen!

Toimiston työntekijät työskentelevät pääosin kotoa käsin. Digiloikka on otettu myös suhteessa jäseniin: SuPerin ensimmäinen webinaari 3. huhtikuuta suunnattiin luottamusmiehille. Se sai runsaasti kiitoksia. Valtakunnalliset pääluottamuspäivät 16.−17. huhtikuuta toteutettiin niin ikään etänä.

SuPer-lehteä painetaan edelleen, toki sekin valmistuu erityisjärjestelyin. SuPer-verkkolehdestä löytyy korona-aiheisia juttuja, jotka tarjoavat jäsenille tietoa työpaikkojen koronatoimista mahdollisimman kansantajuisesti. Jäsenet löytävät nämä artikkelit myös sosiaalisen median ja entistä tiheämmin ilmestyvän SuPerkuu-uutiskirjeen kautta.

Se, mikä vähemmän näkyy julkisuuteen, on henkilökohtainen vaikuttamistyö. SuPer on jatkuvassa yhteydessä päättäjiin, olipa kyse suojaimien puutteesta esimerkiksi vanhustenhoidossa ja niiden käytön ohjeistamisesta työpaikoilla tai varhaiskasvatuksen henkilöstön vaikeasta asemasta. SuPer ei voi määrätä, miten asiat tehdään koska se ei ole viranomainen, mutta SuPerin kautta hoitajan ääni tavoittaa päättävässä asemassa olevat henkilöt.

Samoja asioita tuodaan julkisuuteen tiedotteiden ja muiden kirjoitusten kautta. Superilaiset ovat vastanneet haastattelupyyntöihin (katso esimerkiksi A-studio 21.4.). Kiitos myös niille rohkeille jäsenille ja luottamusmiehille, jotka ovat kertoneet mediassa paikallisesta tilanteesta.

Samaan aikaan arjessa pyörii niitä tavallisiakin asioita, kuten esimerkiksi palkanmaksun ongelmat. Mitään epäselvyyksiä ei kannata jäädä hautomaan, vaan niihin on parasta tarttua välittömästi, ettei tilanne jatkuessaan pahene.

Työehtosopimusneuvotteluja käydään tänä keväänä hyvin erikoisessa tilanteessa. Hoitajat eivät voi järjestää esimerkiksi ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa. Mutta työpaikoilla ja sosiaalisessa mediassa me voimme näyttää, että me olemme ratkaisu. Me selviämme tästä yhdessä.