8.2.2024

SuPer julistaa poliittisen lakon varhaiskasvatukseen 13.–14.2. – lakkokohteiden lista laajenee

SuPer on julistanut poliittisen lakon, joka toteutetaan työnseisauksena kaikissa varhaiskasvatuksen yksiköissä julkisella ja yksityisellä sektorilla seuraavissa kaupungeissa tai kunnissa: Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen, Vaasa, Mustasaari, Rovaniemi, Tampere, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Oulu, Turku ja Pori.

• Poliittisessa lakossa ovat SuPerin jäsenten tekemä työsuhteinen työ päiväkodeissa, varhaiskasvatusyksiköissä, perhepäivähoidossa ja avoimessa varhaiskasvatuksessa mukaan lukien leikkipuisto- ja kerhotoiminta.
  • Lakko koskee kaikkia työehtosopimusaloja mukaan lukien yhdistykset, säätiöt, seurakunnat ja uskonnolliset yhdyskunnat. Viranhaltijat eivät ole lakon piirissä.
  • Poliittinen lakko alkaa tiistaina 13.2.2024 klo 00.01 ja päättyy keskiviikkona 14.2.2024 klo 23.59. Poliittisen lakon aikana SuPerin jäsenet eivät tee lakonalaista työtä ja työ lakkokohteissa on lakossa.

Poliittinen lakko on laillinen toimenpide, joten työnantaja ei saa ryhtyä vastatoimiin, kun työntekijä osallistuu lakkoon.

Poliittisen lakon piirissä olevilla työpaikoilla työskenteleville superilaisille lähetetään erillinen jäsenkirje, jossa kerrotaan lakkoon osallistumisesta tarkemmin. Olethan mukana yhteisissä toimissa paremman työelämän ja sopimusyhteiskunnan puolesta. Sinulla on nyt mahdollisuus vaikuttaa!

Jos et työskentele varhaiskasvatuksessa tai varhaiskasvatuksen työpaikkasi ei ole edellä listatuilla alueilla, et kuulu lakon piiriin. Tarkistathan, että työsuhdetietosi ovat oikein Oma SuPerissa.

Lisätietoa lakon Usein kysytyt kysymykset -sivulta

Poliittinen lakko on tällä kertaa rajattu koskemaan edellä mainittuja kohteita. Rajaus ei tarkoita, että muissa yksiköissä tai muilla sektoreilla työskenteleviä superilaisia ei arvostettaisi yhtä lailla. Lakko rajataan aina tilanteen mukaan ja lakossa olevat osallistuvat toimiin kaikkien superilaisten puolesta.

Miksi vastustamme hallitusohjelmaa?

Nyt julistettu laajennettu poliittinen lakko on jatkoa ensimmäiselle kaksipäiväiselle pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen poliittiselle lakolle, joka toteutui 31.1.–1.2.2024.

Kyseessä on erittäin poikkeuksellinen työtaistelutoimi. SuPerin historian ensimmäisissä poliittisissa lakoissa liiton tavoitteena on, että hallitus ryhtyy aidosti neuvottelemaan työelämän kysymyksistä työntekijä- ja työnantajaosapuolten kanssa – yksipuolisen sanelun sijaan.

Hallitusohjelmassa on useita heikennystavoitteita, jotka kohdistuvat voimakkaimmin naisvaltaisille aloille. Hallitus haluaa muun muassa rajoittaa työtaisteluoikeutta ja estää sopimusvapautta koskien palkankorotuksia, helpottaa työntekijän irtisanomista sekä lisätä määräaikaisia työsuhteita ja paikallista sopimista työpaikoilla. Nämä toimet heikentävät työelämän houkuttelevuutta sekä työntekijöiden toimeentuloa ja työhyvinvointia.

Lue lisää täältä.

Jäsenwebinaari 12.2. klo 17 – ilmoittaudu mukaan!

SuPer järjestää jäsenwebinaarin maanantaina 12.2.2024 klo 17–18. Webinaarin aiheena on hallitusohjelmavaikuttamisen ajankohtainen tilanne ja SuPerin järjestölliset toimet.

Tilaisuudessa puhuvat liiton puheenjohtaja Silja Paavola, toiminnanjohtaja Tanu Heikkinen, edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, sopimusasiantuntija Teemu Hiilinen sekä järjestöasiantuntijat Lauri Kämäri ja Joni Vainikainen.

Tilaisuudessa käydään läpi hallitusohjelmaan vaikuttamisen tilannetta ja SuPerin järjestöllisiä toimia hallitusohjelmaan vaikuttamiseksi.

Ilmoittaudu mukaan Oma SuPerissa. Saat osallistumislinkin sähköpostiisi maanantaina 12.2. iltapäivän aikana.

Lisätietoja: Usein kysytyt kysymykset -sivulta löydät vastaukset suurimpaan osaan lakkoon liittyvistä kysymyksistä.