25.1.2023

SuPer voitti jäsenilleen lähes miljoona euroa korvauksia vuonna 2022

SuPerin jäsenille voitettiin korvauksia lähes miljoona (955 743,70) euroa viime vuonna. Oikeudellisista tapauksista valtaosa kosketti yksityistä sektoria.

Päättyneitä oikeudellisia toimeksiantoja oli vuonna 2022 noin 700 kappaletta. Oikeudellinen toimeksianto syntyy vasta silloin, kun jäsenen asia todetaan sellaiseksi, että sitä tulee selvittää tarkemmin ja jäsen valtuuttaa liiton tähän. Kaikista toimeksiannoista valtaosa eli 87 prosenttia koski palkkaepäselvyyksiä.

Oikeudellisista tapauksista 67 prosenttia kosketti yksityistä sektoria, kun vuonna 2021 yksityissektorin osuus oli 52 prosenttia. SOTE-sopimus on uutena tilastoissa mukana nyt ensimmäistä kertaa.

Oikeudellisten toimeksiantojen lisäksi jäsenten yhteydenottoihin annettiin muuta neuvontaa mm. puhelimitse ja sähköpostitse.

Lue aiheesta myös SuPer-lehdestä

Miten toimin työsuhteeseen liittyvissä ongelmatilanteissa?

Työsuhteeseen liittyvissä ongelmatilanteissa ota aina ensin yhteyttä työnantajaan. Jos tämä ei tuota tulosta, käänny luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun puoleen. Jos nämäkään eivät saa asiaa ratkaistua työnantajan kanssa, voi asiassa ottaa yhteyttä liiton edunvalvontaan.

Jos työpaikalla ei ole luottamusmiestä tai työsuojeluvaltuutettua, voi työntekijä ottaa yhteyttä liiton edunvalvontaan sitten, jos asiaa ei ole saatu selvitettyä työnantajan kanssa.

Sopimusedunvalvonnan sähköinen yhteydenottolomake

Sopimusedunvalvonnan puhelinpalvelu on päivystää ma–to klo 9–13:

• kuntasektorilla työskenteleville jäsenille numerossa 09 2727 9160
  • yksityissektorilla työskenteleville jäsenille numerossa 09 2727 9171.

Verkkopalvelusta apu moneen työelämän kysymykseen

Mihin työsopimuksessa tulee kiinnittää huomiota? Miten työsopimuksen ehdot vaikuttavat? Kuka saa osallistua lääkehoitoon? Milloin alkaa iltatyö ja paljonko siitä tulee maksaa? Muun muassa näihin kysymyksiin löydät vastauksen SuPerin Usein kysytyt kysymykset -verkkopalvelusta.

Tutustu ja hyödynnä osoitteessa: www.superliitto.fi/ukk