25.8.2015

Hyvä vai paha ay-liike?

Yhteiskuntasopimuksen kariutuminen on saanut ay-liikkeen vastustajat liikkeelle ja käyttämään koviakin sanoja. Maahanmuuttomyönteisten ja tasa-arvoista avioliittolakia kannattavien lisäksi asiattoman kritiikin kohteeksi on nyt joutunut ammattiyhdistysliike. Toivottavasti keskustelu ei kiihdy vihapuheeksi asti. On pelottavaa huomata, kuinka suvaitsemattomaksi Suomi on muuttunut.

Ay-liike ei ole vihollinen vaan edustaa Suomessa enemmistöä palkansaajista. Ammattiliitot ovat kehittämässä työelämää, koulutusta ja huolehtivat jäsentensä ammatillisesta ja sopimusedunvalvonnasta. Jo nyt neuvotellaan ja sovitaan paljon paikallisesti. Keskusjärjestötasolla neuvotellaan työelämää koskevista kokonaisratkaisuista. Viestit keskusjärjestöille tulevat kansalaisilta omien ammattiliittojen välityksellä.

Ei ole olemassa mitään suurta vihollista nimeltä etujärjestöt. Työmarkkinajärjestöt edustavat kansalaisia: palkansaajia ja eri alojen osaajia. Järjestöillä on paras tietämys suomalaisesta työelämästä jäsentensä kautta. Ammattiyhdistysliike on tottunut neuvottelemaan. Neuvotteluosaaminen on niin keskusjärjestöissä kuin ammattiliitoissakin huippuluokkaa. Sitä osaamista kannattaa arvostaa ja pitää siitä kiinni myös jatkossa.

Se, miten hyvin työntekijät jaksavat tehdä työtään ja ovat motivoituneita, on talouden tervehdyttämisen yksi peruspilari. Arvostelemalla ay-liikettä, joka huolehtii työelämän reiluista pelisäännöistä, arvostellaan tosiasiassa kansalaisia. Se ei ole kovin rakentavaa.

On myös muistutettu, että demokratiassa päätäntävaltaa käyttää hallitus, eivät etujärjestöt. Tosiasia on, että Suomen perustuslain mukaan valtiovalta kuuluu kansalle. Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus vaikuttaa yhteisten päätösten tekemiseen. Ay-liike on keskeinen, tärkeä vaikutuskanava kansalaisille. On keskeistä kuunnella ja arvostaa kansalaisia.

Suomen talous ja ylipäätään nykyinen tilanne maassamme vaativat monen toimijan välistä yhteistyötä. Jokainen taho tuo keskusteluun ja päätöksentekoon tärkeää tietoa, jota tulee kunnioittaa. Keskinäistä kunnioitusta ei ole varaa menettää.

Sari Tirronen
Tiedotuspäällikkö, KTM

Kommentit

Matti Kalevi paananen09.08.2020 22:23:14Kun joskus tapahtuu niin, että julmalla tuetteluilla, sotketaan, tarkoituksella, tavallisen työntekijän toiminta, pakottamalla ihminen ns puhumattomuuteen, niin huonosti käy. KÄVI. EDUSTAJA VIELÄ 1988 GOODYEARIN MAAHANTUOJALLA. SEN JÄLKEEN MENI KAIKKI. PERHE, AUTOT, METSAA, ASUNTO. KAIKKI. MUKANA POLIISI, JA PSYKIATRIT. PAHIMMAT PELURIT, MITÄ MAA PÄÄLLÄÄN KANTAA. PSYKIATRIT. TYÖNANTAJA. MUKANA. NIIN TEKIVÄT. VÄÄRÄ ON SAMA EDELLEEN, ELLEI IHMINEN YMMÄRRÄ RIITTÄVÄSTI, NS VAHAPUHEISUUTTA. LAAKARI THAN EIVÄT KERRO. TERVEYS USKOVAISILLE MITÄÄN. TAVIS USKOO, MITÄ "SYOTETAAN". VAIN TEILLE TIEDOKSI. MKP. TURTOLA 0404114238.

Lähetä kommentti