22.12.2015

Uhkien lisäksi tuleva vuosi on täynnä myös mahdollisuuksia

”Johtuuko lämmin ilma Helsingissä siitä… mikä se nyt on… ilmastonmuutoksesta? ”, kysyy 9-vuotias kotona. ”Mitä vois tehdä, ettei se pahene?” Mikä se Isis oikein on ja mitä se haluaa?” ”Mä en uskalla lentää, enkä ainakaan Ranskaan - en just nyt.” ”Miks kaikki puhuu maahanmuuttajista?” Pojan yksi parhaista kavereista on Myanmarista kotoisin. ”Mä autan sanoissa, kun se ei aina oikein osaa kieltä.”

Tämä vuosi on tuonut monet kriisit suoraan eteemme. Niitä ei ole päässyt pakoon missään. Suomen taloudellinen tilanne, hallituksen säästötoimet, ilmastonmuutos, turvapaikanhakijoiden määrän nopea kasvu, terrorismi, konfliktit ja Venäjän voimannäytöt ovat kaikki ”herättäneet” meidät todellisuuteen jatkuvasta epävarmuudesta. Usea on sanonut ahdistuvansa uutisten katsomisesta ja kuuntelemisesta. Nyt tapahtuu isoja asioita, joihin vaikutusmahdollisuudet tuntuvat olemattomilta.

Se, kuinka erilaisissa kuplissa kukin meistä elää, on myös pysäyttänyt monet. On helppo sulkea silmänsä muiden todellisuudelta niin halutessaan. Jos ympärillä ei ole pienituloisia tai syrjäytyneitä tai ei ole omaa kokemusta esim. työttömyydestä ja oma toimeentulo on turvattu loppuelämäksi, voi olla vaikea samaistua heikommassa asemassa olevien elämään. Kuitenkin juuri sitä Suomessa tarvitaan nyt. Tarvitaan ymmärrystä siitä, minkälaisissa oloissa ihmiset todellisuudessa elävät. Se on edellytys luottamukselle ja ratkaisuille, joilla maan taloutta saadaan aidosti tervehdytettyä.

Meillä ei ole varaa olla arvostamatta toinen toistemme osaamista. Päinvastoin, sen käyttämiseen tulisi kannustaa. Ammattiliitossa pitkään työskennelleenä ihmettelen edelleen sitä, kuinka paljon hoitoalalla hukataan osaamista. Myös tutkimuslaitosten tuottamaa tietoa tulisi hyödyntää paremmin työpaikoilla ja päätöksenteossa. Ylipäätään tiedon ja taitojen jakaminen luo lisää osaamista ja toivon mukaan myös yrittäjyyttä.

Kun kaikki on muutoksessa, turvattomuus maailmalla ja kotimaassa kasvaa ja vaaditaan sopeutumista ja luopumista, on tärkeää voida luottaa tulevaisuuteen. Tällä hetkellä se on jäsenistössämme koetuksella muun muassa useiden säästötoimien vuoksi. On huoli omasta ja työtovereiden jaksamisesta, toimeentulosta ja myös esimerkiksi vanhusten tilanteesta. Monella on tunne, etteivät päättäjät ymmärrä tai halua ymmärtää millainen tilanne hoitoalalla on.

Esimerkiksi vanhustenhoito on katkeamispisteessä. Tuo turvattomuutta ja pelkoa, jos ei pysty luottamaan, että jonakin päivänä joku tulee avuksi ja korjaa tilanteen. Tämän vuoksi viemme vanhustenhoidon tilanteen Euroopan neuvoston tutkittavaksi, jos siihen ei puututa Suomessa. Vetoamme ihmisoikeuksiin.

Meillä kaikilla on oikeus arvokkaaseen elämään. Tästä on pidettävä kiinni säästöpaineidenkin keskellä. Joulu on meille kaikille erilainen. Se korostaa jokaisen omaa tarinaa ja tuo mieleen muistot: hyvät ja surullisemmat. Minä sytytän kynttilän isäni muistolle. Jouluaattoilta 16 vuotta sitten oli raskas. Kiitos Rantasalmen tk:n henkilökunnalle hyvästä hoidosta ja myötäelämisestä. Isäni viimeisten päivien aikana ymmärsin, kuinka tärkeitä elämän jokaiset hetket ovat, myös ne ihan viimeiset sekunnit. Meillä on oikeus myös arvokkaaseen kuolemaan.

Paitsi että tulevaisuus on täynnä uhkia, se on myös täynnä mahdollisuuksia. Joulun taika tavoittaa hetkeksi, mutta sen toivoisi tarttuvan pysyvästi. Lopulta usko siihen, että kaikki on mahdollista, saa toimimaan paremman tulevaisuuden puolesta.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Lähetä kommentti