9.3.2018

Yksityisen sosiaalipalvelualan ratkaisu löytyi vasta lakkouhan jälkeen

Yksityisen sosiaalipalvelualan ratkaisu löytyi vasta lakkouhan jälkeen sovittelijalta. Nyt on aika selittää tarkemmin saavutettua ratkaisua ja kiittää kaikkia superilaisia!

Neuvottelutaival oli pitkä ja kivinen. Työnantajaliitto päätti helmikuussa neuvottelut ja meille jäi ainoaksi vaihtoehdoksi jättää lakkovaroitukset. Suomessa järjestelmä toimii niin, että sovittelu voi alkaa vasta lakkovaroituksen antamisen jälkeen. Sovintoehdotus hyväksyttiin myöhään maanantai-iltapäivällä.

Epäselvyyksien välttämiseksi on tärkeää ymmärtää, mitä ratkaisu oikeastaan tarkoittaa. Hyväksytty sovintoesitys sisältää viisi keskeistä asiakokonaisuutta: Tämän sopimuskauden aikana maksettavat palkankorotukset, tulevat sitoumukset alarajakorotuksista, nollasopimusten ja muiden vastaavien vaihtelevan työaikaehdon käytön rajoitukset, muut sopimusparannukset ja työnantajan heikennyslistan torjumisen. Uusi työehtosopimus painetaan mahdollisimman nopeasti. Vaikka sopimus on voimassa, aikaa menee vielä muun muassa uusien palkkataulukoiden laskemisessa ja tarkastamisessa.

Kaikki valtakunnansovittelijalta saadut sovintoehdotukset ovat lopulta kompromisseja. Saamamme ratkaisu ei ole täydellinen mutta lähihoitajien kannalta vähintäänkin hyvä. Saimme siivottua alan räikeimpiä ongelmia. Tehtävää jäi mutta pääsimme hyvään alkuun. Jäseniltä tuli matkan varrella lukuisia tsemppiviestejä ja taistelutahto oli kohdillaan! Haluan kiittää kaikkia teitä, jotka olitte mukana mahdollistamassa saavutettua ratkaisua. Neuvottelijan paras tuki olet sinä, SuPerin jäsen.

Jukka Parkkola, sopimusneuvottelija

Lue tästä uusi työehtosopimus avattuna

Lähetä kommentti