1.12.2021

Kolumni: Aluevaalit ovat lähihoitajan tärkeimmät vaalit

Julkisuudessa on viime aikoina puhuttu ja kirjoitettu, etteivät ihmiset ymmärrä, mistä aluevaaleissa on kyse. SuPerin jäsenet ymmärtävät. Me tiedämme, että aluevaaleissa päätetään millainen oma työpaikka tulevaisuudessa on, missä se sijaitsee, mitä työtä siellä tehdään ja kuinka paljon sitä työtä on.

Oletko jo päättänyt, lähdetkö itse ehdokkaaksi aluevaaleihin? Kannustan superilaisia asettumaan ehdokkaaksi. Tammikuussa järjestettävissä vaaleissa punnitaan monta sellaista asiaa, jotka ovat SuPerin jäsenille tärkeitä, työskentelitpä sitten julkisella tai yksityisellä työnantajalla. Sinulla on nyt mahdollisuus vaikuttaa siihen, että juuri sinun hyvinvointialueellasi on tulevaisuudessa kattava sote-verkko ja siinä toimiva integraatio.

Aluevaalit ovat tärkeimmät vaalit sote-henkilöstölle. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoimintaa: Sitä, että jokainen saa hoitoa, hoivaa ja huolenpitoa oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti, aivan kuten hallitusohjemassa lukee.

Tätä päämäärää tukemaan tarvitaan juuri superilaisten tietämystä. Lehdessä ja liiton verkkosivuilla on selkeitä ohjeita, miten toimia, jos ja kun olet päättänyt lähteä mukaan ehdolle.

Ensi vuonna päätetään hyvinvointialueiden hallinnosta ja rahoituksesta. Terveydenhuolto on kuormittanut, niin myös sosiaalihuolto. Hoitovelkaa on kertynyt ja kertyy yhä. Nuorten mielenterveysongelmat nousevat otsikoihin, syystäkin. Hoitovelkaa on sielläkin, apua ei saa edes kohtuullisessa ajassa.

Hoitovelkaa syntyy myös vanhustenhoidossa, ja paljon. Yksi hoitovelan syy on hoitajapula. Tähän pulaan voidaan vaikuttaa aluevaaleissa. Vanhus ja hoitajan kiire ovat huono yhdistelmä muun muassa kotihoidossa. Silloin voimavaralähtöinen hoitaminen jää ajanpuutteen takia toteutumatta.

Tästä seuraa vanhukselle lihaskunnon heikkeneminen ja se puolestaan johtaa käyntimäärien lisääntymiseen päivystyksessä tai jopa vuodepotilaaksi joutumiseen. Kukaan ei halua tätä. Se on turhaa ja kallista, siitä tulee hoitajille mieletön eettinen kuorma ja vanhukselle itselleen se on inhimillinen tragedia.

Tällaisilla tapahtumaketjuilla ja niihin johtaneilla päätöksillä on isoja taloudellisia vaikutuksia. Hyvinvointialueiden valtuustoihin tarvitaan ihmisiä, jotka tuntevat sosiaali- ja terveysalan. Lähde mukaan ehdokkaaksi ja tee tietosi tiedettäväksi muillekin!

Terveisin,

Silja