13.3.2020

Tehy ja SuPer: Kuntaneuvotteluja kiirehdittävä, sote-ala priorisoitava

Hoitajajärjestöt vetoavat Kuntatyönantajaan ja muihin neuvotteluosapuoliin, että kuntasektorin työmarkkinaneuvotteluja kiirehdittäisiin ja asetettaisiin sote-sektorin työehdoista sopiminen nyt etusijalle.

– Meillä on alle kolme viikkoa neuvotteluaikaa ja koronaviruksen suhteen tilanne elää nyt tosi voimakkaasti. Työehtosopimus pitää saada aikaiseksi joka tapauksessa. Neuvottelutahtia pitää nyt kiristää ja priorisoida kiireellisin eli sote-alan työntekijöiden työehdoista neuvottelu, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Järjestöjen mukaan sopimukseton tila ei ole nyt kenenkään etu. Hoitohenkilöstöstä on jo valmiiksi pula ja kuormitus on ollut kova jo ennen koronaviruksen leviämistä.

– Tilanne on jo muutenkin tarpeeksi vaikea. Hoitohenkilöstö ei tarvitse nyt mitään lisäongelmia tai painostusta työnantajan taholta vaan jonkun selkeän myönteisen signaalin yhteiskunnalta ja työnantajalta, jotta he voivat keskittyä elintärkeään työhönsä muun yhteiskunnan hyväksi ja siten myös talouden rattaiden pyörimiseksi, toteaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085