Neuvottelukierros 2020

Superilaisia koskevat työehtosopimukset päättyivät maaliskuun lopussa sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Neuvottelut uusista sopimuksista ja niiden tulokset koskevat kaikkia jäseniä. Neuvottelujen tulos vaikuttaa arkeesi, koska neuvotteluissa sovitaan työsuhteesi ehdoista. Seuraamalla SuPerin verkkosivuja ja some-kanavia pysyt ajan tasalla.

Ajankohtaista neuvotteluista:

SuPer ja Tehy hyväksyivät tänään 28.5. kunta-alan neuvottelutuloksen. Hoitohenkilöstölle saatiin monia merkittäviä parannuksia aiemmin hylättyyn valtakunnansovittelijan esitykseen nähden. Lue tiedote 28.5.2020

SuPer ja Tehy: Kunta-alalle syntyi neuvottelutulos

Kunta-alan työehtosopimusneuvotteluissa on saavutettu ratkaisu tänään 27.5.

Neuvottelutuloksen sisältöä ei avata tai kommentoida julkisesti, ennen kuin liittojen hallinnot ovat käsitelleet asiaa. SuPerin hallitus ja Tehyn hallitus ja valtuusto kokoontuvat huomenna torstaina. Tiedote 27.5.2020.

Neuvottelut yksityisellä terveyspalvelualla (TPTES) jatkuivat 27.5.

Terveyspalvelualan neuvotteluissa keskusteltiin tänään hyvin kattavasti SuPerin ja Sote ry:n kaikista keskeisistä tavoitteista. Palkkausjärjestelmästä ja sen kehittämisestä/täsmentämisestä on puhuttu tämän neuvottelukierroksen aikana todella paljon ja niin myös tänään. Pientä, varovaista edistymistä on tämän osalta tapahtunut, mutta paljon on vielä kuitenkin tehtävää. Myös työolot ja työhyvinvoinnin edistäminen sekä ammattitaidon kehittäminen olivat tämän päivän neuvotteluissa keskeisesti esillä. Neuvottelut jatkuvat 2.6.

Lue oman sopimusalasi neuvottelutilanteesta:

SuPerin ja Tehyn tiedotteet:

28.5. SuPer ja Tehy: Sote-sopimus tulee ja kikyt lähtevät – kunta-alan neuvottelutulos hyväksytty
27.5. SuPer ja Tehy: Kunta-alalle syntyi neuvottelutulos
30.4. SuPer ja Tehy eivät hyväksy ratkaisuesitystä: Koronakriisissä kamppaileville tarjolla heikennyksiä
26.4. Tehy ja SuPer: Koronakaranteenista johtuva palkanmaksuvelvollisuus saatava työehtosopimukseen
6.4. Tehy ja SuPer: Kehysriihen päätöksillä vahvistettava sosiaali- ja terveydenhuoltoa
1.4. Tehy ja SuPer: Valtiovallan tuki kunnille auttaisi myös neuvottelupöydässä

19.3. SuPer ja Tehy tasa-arvon päivänä: KT:n esitys neuvotteluratkaisuksi surullinen viesti hoitajille
16.3. Tehy ja SuPer: Työmarkkinaneuvottelut keskeytettävä heti poikkeustilan takia
13.3. Tehy ja SuPer: Kuntaneuvotteluja kiirehdittävä, sote-ala priorisoitava
28.2. Tehy ja SuPer: Alakohtainen sote-sopimus pelastaisi hoitoalan
17.2. Tehy ja SuPer: Yksityinen ja julkinen sote-ala molemmat palkkakuopassa
15.1. SuPerin ja Tehyn tavoitteena sekä palkankorotukset että tasa-arvo-ohjelma
14.1. Tehy ja SuPer: Kärkitavoitteina palkankorotukset, tasa-arvo-ohjelma, kiky-tuntien poisto ja sote-sopimus

Blogit ja kolumnit

7.5. Työntekijät ovat työnantajan suurin voimavara
30.4. Huolehdimme SuPerin jäsenten eduista: sopimusesitys oli hoitajan kannalta heikko
29.4. Vappu − hoitotyöväen juhla?
27.4. Hoitajapula estää valmiuslain lakkauttamisen
15.4. Sote-sopimuksen jarruttaminen ei ole kenenkään etu

SuPerin, Tehyn ja ERTOn tiedotteet:

9.3. SuPer, Tehy ja ERTO: Luottamuspula hankaloittaa yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluja
30.1. SuPer, Tehy ja ERTO: Hoivakriisi ei ole poistunut – Yksityiselle sote-sektorille saatava palkankorotukset ja merkittäviä parannuksia työhyvinvointiin

SuPerin tiedoteet

8.4. SuPer: Hoivakodeissa tarvitaan työntekijöitä myös koronakriisin jälkeen
3.4. SuPerin Paavola: Yksityisillä hoito- ja hoiva-aloilla joustetaan kriisistä toiseen mutta työnantajat haluavat vain lisää heikennyksiä
29.1. Yksityinen hoiva-ala tarvitsee palkankorotukset

Me emme ole ongelma, me olemme ratkaisu

Neuvotteluja sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta käydään nyt. SuPer ja Tehy käynnistivät 28. helmikuuta yhteisen kampanjan teemalla: Me emme ole ongelma, me olemme ratkaisu. Korjaamalla hoitoalan olosuhteita ja palkkoja voidaan turvata alan vetovoima ja kasvava palvelutarve.

Lue lisää miten voit osallistua kampanjaan »

Neuvottelujen kulku

Mistä asioista työehtosopimusneuvotteluissa neuvotellaan? Lue lisää »

Neuvottelujen tavoitteet

PALKANKOROTUKSET: SuPer ja Tehy vaativat hoitoalalle vähintään vientialoja vastaavaa palkankorotusta.

TASA-ARVO-OHJELMA: Liitot vaativat palkka-ohjelmaa, jonka tavoitteena on nostaa naisvaltaisten sote-alojen palkkoja niin, että ero miesvaltaisiin aloihin kuroutuu umpeen. Tasa-arvo-ohjelmaan haetaan rahaa valtiolta.

KIKY-TUNTIEN POISTO: SuPer ja Tehy katsovat, että kilpailukykysopimuksen tuoma palkaton työajan pidennys eli ns. kiky-tunnit poistuvat kustannuksitta virka- ja työehtosopimuksista.

SOTE-SOPIMUS: Kunta-alalle tavoitellaan sote-alan omaa työehtosopimusta, jonka myötä alan työehtoja ja -oloja voitaisiin edistää tehokkaammin kuin nykyisessä sopimusjärjestelmässä.

På svenska: Förhandlingsrundan 2020