Usein kysyttyä liittymisestä

Ketkä kaikki voivat liittyä SuPeriin?

SuPeriin ovat tervetulleita kaikki sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan toisen asteen tutkinnon suorittaneet ammattilaiset ja opiskelijat.

Varsinaiseksi jäseneksi voit liittyä, kun olet suorittanut vähintään toisen asteen tutkinnon sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalla. Opiskelijajäseneksi voit liittyä, jos opiskelet sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tutkintoa ja et ole aiemmin ollut SuPerin varsinainen jäsen.

SuPerin yrittäjäjäseneksi voit liittyä, jos olet suorittanut vähintään toisen asteen ammatillisen tutkinnon ja toimit yrittäjänä sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalla. Myös yksityisenä perhepäivähoitajana toimivat voivat liittyä yrittäjäjäseniksi.

Liiton varsinaiseksi jäseneksi liittymistä varten tulee jokin mainituista tutkinnoista olla suoritettuna (osatutkinto tai tutkinnon osat eivät riitä jäsenyyteen). Jos koulutuksesi tai tutkintosi ei löydy yllä mainituista, ota yhteyttä SuPerin jäsenyksikköön jäsenkelpoisuuden tarkistamiseksi.

Miksi minun kannattaa liittyä SuPer työttömyyskassaan?

Liittymislomakkeella haet myös Super työttömyyskassan jäsenyyttä. Voit hakea jäsenyyttä, vaikka et olisi liittoon liittyessäsi vielä työssä. Työttömyyskassan jäsenyys alkaa kuitenkin vasta kun menet työhön. Työsuhteen kestolla ei ole väliä: voit liittyä myös silloin, kun työsuhteesi on määräaikainen tai osa-aikainen. Työttömyyskassan jäsenmaksu sisältyy SuPerin 1,2 %:n suuruiseen jäsenmaksuun.

Työttömyyskassa maksaa jäsenilleen ansiopäivärahaa, vuorotteluvapaakorvausta sekä liikkuvuusavustusta.

Jos olet palkattomalla vapaalla, et voi liittyä työttömyyskassaan tai vaihtaa työttömyyskassaa, koska työttömyyskassan jäsenyys edellyttää, että olet työssä ja saat palkkaa. Palkattomia vapaita ovat esimerkiksi palkaton äitiys-, isyys- ja vanhempainrahakausi, alle 3-vuotiaan lapsen hoito, palkaton sairausloma, vuorotteluvapaa jne.

Jäsenmaksun maksamatta jättäminen voi johtaa työttömyyskassasta erottamiseen ja mahdollisten maksettujen etuuksien takaisinperintään.

Super työttömyyskassa on Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerista erillinen organisaatio.

Lisätietoa Super työttömyyskassan verkkosivuilta.

Voinko liittyä SuPeriin, vaikka en ole vakituisessa työsuhteessa?

Työsuhteen kestolla ei ole väliä: liittyä voit, vaikka työsuhteesi olisi osa-aikainen tai määräaikainen.

Liittymislomakkeella haet myös Super työttömyyskassan jäsenyyttä. Voit hakea jäsenyyttä liittymislomakkeella, vaikka et olisi liittoon liittyessäsi vielä työssä. Työttömyyskassan jäsenyys alkaa kuitenkin vasta, kun menet työhön.

Voinko liittyä SuPeriin, jos olen opiskelija ja kuulun toiseen liittoon?

Voit olla SuPerin opiskelijajäsen, vaikka olisit toisen liiton jäsen. Liiton opiskelijajäsenyys on maksuton, eikä sido sinua mihinkään. Opiskelijajäsenyys kannattaa: saat lukuisia hyödyllisiä jäsenetuja opiskelijajäsenyyden aikana.

Minulla on ongelmia kirjautumisen/rekisteröinnin kanssa. Miten liityn?

Rekisteröityäksesi palveluihin, sähköpostiosoitteesi ja/tai matkapuhelinnumerosi tulee löytyä SuPerin jäsenrekisteristä. Jos sinulla on ongelmia kirjautumisessa, katso toimintaohjeet Kirjautumisen tuki -sivulta

Voit liittyä myös täyttämällä sähköisen lomakkeen tai voit vaihtoehtoisesti tilata liittymislomakkeen kotiisi, täyttää sen ja postittaa liittoon. Vaihtoehtoiset tavat liittyä löydät liittymissivulta. Voit kysyä apua liittymisongelmaasi myös puhelimitse jäsenyksikön puhelinpalvelusta.

Miten valitsen jäsenmaksutavan? Miten vaihdan jäsenmaksutavan?

Voit valita liittymislomakkeessa periikö työnantajasi jäsenmaksun suoraan palkastasi vai maksatko jäsenmaksusi itse. Maksutavan voit vaihtaa halutessasi myöhemmin ottamalla yhteyttä jäsenyksikköön.

Työnantajaperintä

Jos haluat, että jäsenmaksu peritään palkastasi, anna työnantajalle valtakirja jäsenmaksun perimistä varten.

Kun täytät sähköistä liittymislomaketta, voit tulostaa perintäsopimuksen, jolla valtuutat työnantajan perimään jäsenmaksun palkastasi. Valtuutus tapahtuu toimittamalla valtakirjan palkanlaskijalle. Jos sinulla ei ole tulostinta käytössäsi, voit lomaketta täyttäessäsi pyytää postittamaan perintäsopimuksen suoraan kotiisi. Liittyessäsi paperisella lomakkeella toimita kopio täytetystä lomakkeesta liiton lisäksi työnantajasi palkanlaskentaan.

Valtakirjalomake löytyy myös SuPerin verkkosivuilta kohdasta Jäsenmaksut.

Itse maksaminen

Jos olet valinnut liittymislomakkeessa itsemaksutavan, jäsenyksikkö lähettää sinulle automaattisesti viitenumeron ja ohjeen, jolla maksat jäsenmaksun.

Mitä jäsenyys maksaa?

Jäsenmaksusi suuruus määräytyy jäsenyytesi perusteella. Työssä ollessa jäsenmaksu on 1,2 % kaikesta ennakonpidätyksen alaisesta ansiotulosta/kuukausi. Tietyissä tilanteissa, esim. jäädessäsi äitiysvapaalle, olet oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen. Lue lisää jäsenmaksuista

Kun jäsenmaksuperusteesi muuttuvat, ilmoita siitä aina jäsenyksikköön. Tee ilmoitus verkkosivuilla täällä tai Oma SuPerissa.

• Jäsenmaksu maksetaan kalenterikuukausittain. Maksutavan valitset liittymislomakkeella.
  • Jäsenyys alkaa siitä päivästä alkaen, kun jäsenmaksut on maksettu. Jäsenyyden ja työttömyysturvan säilyttäminen edellyttävät, että jäsenmaksu on maksettu.
  • Jäsenmaksu on verotuksessa vähennyskelpoinen eli jäsenmaksu vähentää verotettavaa tuloa jäsenmaksun verran. SuPer ilmoittaa jäsenmaksut puolestasi verottajalle.
  • Työttömyyskassan jäsenmaksu sisältyy SuPerin 1,2 %:n suuruiseen jäsenmaksuun.

Kuinka kauan jäsenyyden käsittely kestää? Miten saan tiedon jäseneksi hyväksymisestä?

Liittymisvahvistus tulee sähköpostiisi heti kun liittymislomakkeesi on käsitelty. Saat myös postitse kirjallisen vahvistuksen Super työttömyyskassan jäsenyydestä. Liitto lähettää kaikille uusille jäsenille postitse materiaalia (ns. Tervetuloa-paketti), kun liittyminen on käsitelty.

Jäsenyystietosi löydät liittymisen jälkeen kätevimmin kirjautumalla sähköiseen jäsenpalveluun Oma SuPeriin, josta voit tarkistaa ja päivittää tietojasi.

Miten toimin, kun haluan vaihtaa toisesta liitosta ja työttömyyskassasta SuPeriin?

Toimi näin, kun vaihdat liittoa ja kassaa.

Mikä on ammattiosasto? Mikä on ammattiosastoni numero?

Kun liityt SuPerin jäseneksi, liityt myös paikallisen ammattiosaston jäseneksi. SuPerin ammattiosastoja on yli 200 eri puolilla Suomea. Ammattiosasto on SuPerin toiminnan ydin. Se on jäsenten asioiden ajaja, paikallinen edunvalvoja ja yhdysside toisiin superilaisiin. Ammattiosasto välittää tietoa jäsenille sekä jäsenten näkemyksiä liiton päättäjille.

Voit joko valita itse ammattiosastosi liittymislomakkeessa tai antaa SuPerin jäsenyksikön valita se puolestasi työpaikkasi tai asuinpaikkakuntasi perusteella. Ammattiosastoluettelon, yhteystiedot sekä lisätietoa ammattiosastotoiminnasta löydät verkkosivuilta.