19.10.2018

Svar på vanliga frågor om förbudet mot skiftesbyte

För vilka kollektivavtalsbranscher gäller förbudet mot skiftesbyte?

Förbudet gäller alla avtalsbranscher inom SuPer.

– Det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA)
– Kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen (SOSTES)
– Kollektivavtalet för hälsoservicebranschen (TPTES)
– Kollektivavtal för nyckelarbetsgivarna AVAINTA rf (AVAINTES)
– Kollektivavtalet för Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS)
– Kollektivavtalet för SEURE Henkilöstöpalvelut Oy
– Kollektivavtalet för akutsjukvårdsbranschen

Vem är skyldig att följa förbudet mot skiftesbyte?

Förbudet mot arbetsskiftsbyten gäller alla SuPers medlemmar som arbetar inom de ovan angivna avtalsbranscherna. Det är fråga om en laglig åtgärd som alla SuPers medlemmar som arbetar inom de ovan angivna avtalsbranscherna ska delta i.

När börjar förbudet mot skiftesbyte och hur länge gäller det?

Förbudet mot skiftesbyten börjar måndag 22.10.2018 kl. 6.00 och slutar söndag 4.11.2018 kl. 23.59. Vi informerar om när förbudet mot byten av arbetsskiften upphör och om eventuella fortsatta åtgärder på SuPers webbplats och i medlemsbrev.

Vad innebär förbudet mot skiftesbyte?

Under förbudet mot byte av arbetsskift vägrar SuPers medlemmar att byta arbetsskift. Under förbudet kommer arbetstagarna inte överens med arbetsgivaren om byte av arbetsskift. I övrigt utför medlemmarna sitt arbete normalt.

Varför har förbundet beslutat om ett förbud mot skiftesbyten?

Regeringen försöker förbättra sysselsättningen genom att lindra kriterierna för individuell uppsägning i företag som sysselsätter färre än 10 personer. Detta leder till att arbetstagarna hamnar i ojämlika situationer och att deras anställningstrygghet försvagas. Det finns en risk för att arbetstagare sägs upp på alltför lösa grunder.

Kan jag utför övertid?

Ja, men arbetstagaren är inte skyldig att utföra övertidsarbete.

Utför SuPers medlemmar arbete som omfattas av strejken? Tillreder skötarna exempelvis mat på daghem?

Nej. SuPers medlemmar har inte till uppgift att exempelvis ordna bespisningen på daghem, om den avbryts på grund av JHL:s åsiktsyttring (22–23.10). De anställda vars arbetsavtal nämner dessa uppgifter utgör ett undantag.

Vad ska jag göra om min chef beordrar mig att utföra sådant arbete som omfattas av strejken?

Du kan vägra följa chefens order. JHL:s politiska åsiktsyttring är en laglig åtgärd. Det är viktigt att SuPer-medlemmarna inte utför arbete som omfattas av strejken, så att åsiktsyttringen får den planerade effekten.

Jag är på prövotid. Gäller förbudet mig?

Förbudet mot skiftesbyten gäller alla arbetstagare i anställningsförhållande. Förbudet gäller alltså även arbetstagare på prövotid. Arbetsgivaren får inte häva anställningen under prövotiden för att arbetstagaren deltar i förbudet mot skiftesbyten. I praktiken är det emellertid svårt att bevisa en olaglig hävning under prövotiden. En arbetstagare på prövotid kan om han eller hon vill kontakta sitt eget förbund och begära tillstånd om att inte omfattas av förbudet mot skiftesbyten.

Jag är studerande. Gäller förbudet mig?

Förbudet mot skiftesbyten gäller alla arbetstagare i anställningsförhållande. Förbudet gäller alltså också läroavtalsstuderande som är i ett anställningsförhållande och som får lön för sitt arbete. De som studerar med utbildningsavtal står utanför förbudet, eftersom de inte är i anställningsförhållande och inte får lön för sitt arbete.

Jag är visstidsanställd vikarie. Gäller förbudet mot skiftesbyten mig också?

Förbudet mot arbetsskiftsbyte gäller även visstidsanställda.

Deltar cheferna i förbudet mot skiftesbyten?

Det beror på chefens ställning om han eller hon omfattas av kollektivavtalet och arbetstidslagen. När det gäller chefer / närchefer på lägre nivå är det oftast så, och då gäller förbudet mot skiftesbyten också dem. Se följande fråga och svar om föreståndare i servicehem.

Jag arbetar som chef i ett servicehus. Jag har chefsavtal. Gäller förbudet mig?

Föreståndare för servicehem omfattas inte nödvändigtvis av kollektivavtalet eller arbetstidslagens tillämpningsområde. Förbudet mot skiftesbyten gäller i princip inte för chefer i servicehem. Om det uppstår oklarheter i frågan kan man vid behov kontakta förbundet. Fallen undersöks från fall till fall och utifrån kollektivavtalet.

Jag är inhoppare och arbetsgivaren ber mig komma på jobb på grund av förbudet mot skiftesbyten. Vad ska jag göra?

SuPer rf rekommenderar att du inte tar emot uppdragen, om det är möjligt att tacka nej. Det här gäller till exempel pensionärer, studerande och familjelediga som gör inhopp.

Gäller förbudet även vårdare som arbetar med nollavtal?

Ett nollavtal gäller i allmänhet tills vidare eller en viss tid efter att arbetstagaren har börjat arbeta för första gången. I sådana fall gäller förbudet mot skiftesbyte även anställda med nollavtal.

Kan arbetsgivaren ensidigt ändra mitt arbetsschema under den tid som förbudet mot arbetsskiftsbyten gäller?

Nej. Arbetsgivaren ska alltid vara beredd på sjukfrånvaron, och enskilda sjukfrånvaron kan inte heller under den tid som förbudet mot skiftesbyten gäller berättiga till att göra ändringar i arbetsskiftsförteckningen.

Kan arbetsgivaren kräva att jag fortsätter ett redan påbörjat arbetsskift?

Arbetsgivaren kan inte ensidigt göra ändringar i arbetsskiftsförteckningen efter att arbetstagaren har anlänt till sitt arbetsskift eller när arbetsskiftet redan har inletts. Sålunda kan en arbetsskiftsförteckning inte ändras om ändringen gäller förlängning eller förkortning av arbetsskiftet efter att arbetstagaren har kommit till arbetsskiftet eller arbetsskiftet redan har inletts.

Arbetsgivaren gjorde ensidigt ändringar i arbetsskiftsförteckningen eller kräver att jag fortsätter ett redan påbörjat arbetsskift. Vad ska jag göra?

Se de två föregående frågorna och svaren.

Du kan utför övertid, men arbetstagaren är inte skyldig att utföra övertidsarbete.

Arbetsgivaren åberopar nödarbete som grund för kravet att fortsätta i arbetsskiftet. Vad ska jag göra?

Det är endast tillåtet att låta utföra nödarbete i exceptionella förhållanden som det stadgas om i arbetstidslagen. Arbetsgivaren kan låta utföra nödarbete endast om en på förhand oförutsägbar händelse har medfört avbrott i den ordinarie verksamheten eller innebär ett allvarligt hot om ett sådant avbrott eller om liv, hälsa eller egendom äventyras och arbetet inte kan utföras vid en senare tidpunkt. Då är det tillåtet att förlänga föreskrivna eller överenskomna ordinarie arbetstider i den utsträckning som de ovan angivna orsakerna förutsätter för högst två veckor. En sådan situation kan uppstå till exempel i samband med en naturkatastrof eller en storolycka. Förbud mot skiftesbyten uppfyller INTE kraven för nödarbete.

Vid nödarbete ska arbetsgivaren omedelbart anmäla orsaken för nödarbetet, dess omfattning och sannolika längd skriftligen till arbetarskyddsmyndigheten. Om arbetsgivaren åberopar nödarbete uppmanar vi arbetstagaren att som första åtgärd be att få se anmälan om nödarbete som gjorts till Regionförvaltningsverket som arbetsgivaren ska kunna visa upp. Om det är fråga om genuint nödarbete kan arbetsgivaren förlänga arbetstiden.

Om det är oklart om det är fråga om en situation i vilken nödarbete kunde utföras, hänvisar vi alltid arbetstagaren att kontakta det egna förbundet. Inte heller i dessa situationer rekommenderar vi emellertid att arbetstagaren vägrar fortsätta arbetsskiftet till följd av risken för att arbetsgivaren ska inleda ett förfarande för att avsluta anställningsförhållandet. Det lönar sig att skriftligen meddela arbetsgivaren att frågan om arbetsgivaren har haft rätt att ålägga arbetstagaren att fortsätta i arbetsskiftet senare kommer att tas upp med fackförbundet.

Kan arbetsgivaren åberopa skyddsarbete?

Skyddsarbetsplikten gäller inte personer i anställningsförhållande. Med skyddsarbete avses arbete utförs i tjänsteförhållande och som måste utföras när en arbetsstrid verkställs för att förhindra att medborgarnas liv eller hälsa äventyras eller för att skydda egendom som särskilt äventyras på grund av arbetsstriden.

Förbud mot skiftesbyten är inte strejk, så arbetsgivaren kan inte åberopa skyddsarbete.

Det finns inte vårdare för arbetsskiftet och dimensioneringen uppfylls inte. Vad ska jag göra?

Det är arbetsgivaren som ansvarar för att det finns tillräckligt med arbetskraft på arbetsplatsen. Arbetsgivaren ska se till att det i alla situationer finns tillräckligt med arbetstagare så som förutsätts i avtal och licenser. Arbetsgivaren ska vara förberedd så att det t.ex. finns en vikarie för en arbetstagare som insjuknar. Det är inte arbetstagaren som ansvarar för att det finns vikarier, om det inte uttryckligen har fastställts ingå i arbetstagarens arbetsuppgifter. Vi rekommenderar att arbetstagaren meddelar arbetsgivaren att dimensioneringen för arbetsskiftet inte uppfylls. Om ni återkommande är tvungna att arbeta med nedsatt bemanning under den tid som förbudet mot skiftesbyte gäller, hänvisar vi er att kontakta Regionförvaltningsverket på grund av för liten personalmängd. Även arbetarskyddet i den egna organisationen följer med belastningen och arbetstidsskyddet.

Hur ska jag gå till väga i situationer där liv hotas eller patientsäkerheten äventyras allvarligt?

I situationer som hotar liv eller allvarligt äventyrar klientens säkerhet ska du handla så att klient-/patientsäkerheten inte äventyras. Exempel på detta är plötsliga sjukdomsanfall, att en förälder inte hämtar barnet på dagvården och du ansvarar ensam för barngruppen eller vården av andningsförlamade patienter. Exempelvis sådana situationer kan kräva att du fortsätter över den planerade arbetstiden.

Är det tillåtet att det på grund av förbudet mot skiftesbyte endast finns studerande i arbetsskiftet?

Nej, det är inte tillåtet. Varje studerande ska ha en utsedd handledare under vars övervakning den studerande arbetar, det betyder att det i varje arbetsskift ska finnas minst en utexaminerad yrkesperson inom social- och hälsovården.

Dessutom är det arbetsgivarens skyldighet att från fall till fall bedöma de studerandes färdigheter och vilka uppgifter den studerande har tillräckliga förutsättningar för att utföra.

Kan jag utföra mitt arbetsskift i en annan enhet där det saknas personal på grund av sjukdom?

Förbudet mot skiftesbyte gäller inte ändringar av platsen där arbetet utförs eller arbetsuppgifterna. Om arbetet fortfarande inleds och avslutas vid samma tidpunkter kan du utföra arbetsskiftet i en annan enhet.

Kan arbetsgivaren överföra mig till ett arbetsskift i en annan av företagets enheter under den tid som förbudet mot skiftesbyte är i kraft?

I arbetsavtalet kan det ha avtalats ganska detaljerat var arbetet ska utföras, till exempel på företagets verksamhetsställen inom ett visst område. Arbetsgivaren kan då överföra arbetstagaren till arbete på ett annat verksamhetsställe. I samband med överföringen får tidpunkterna då arbetet inleds och avslutas i arbetsskiftet inte ändras. I sådana fall ska man också se till att arbetstagaren får introduktion i arbetet och man ska förvissa sig som att arbetstagarens kunskaper.

Kan jag byta arbetsskift med min arbetskamrat av egen vilja?

En arbetstagare kan under den tid som förbudet mot skiftesbyten gäller endast på grund av egna tvingande behov (t.ex. arrangemang med barnomsorg) byta arbetsskift med en arbetskamrat genom att också komma överens om bytet med arbetsgivaren. Vi rekommenderar att man inte gör sådana skiftesbyten annat än i undantagsfall. Det är inte tillåtet att byta arbetsskift till följd av arbetsgivarens behov eller påtryckning.

För mig har ett arbetsskift planerats in kl. 8–16 som arbetspar med läkare A. Arbetsgivaren vill byta ut mig till arbetspar för läkare B för samma tidpunkt. Gäller förbudet mot skiftesbyten även sådana byten?

Förbudet mot skiftesbyten gäller inte ovan nämnda situation. Arbetsskiftet är fortfarande samma som ursprungligen 8–-16, även om arbetsuppgifterna ändras. Om arbetsgivaren frågar om du vill byta arbetsskift till 9–17, borde du meddela att du på grund av förbudet mot skiftesbyte arbetar enligt din ursprungliga arbetsskiftförteckning. Förbudet mot skiftesbyten gäller alltså tidpunkterna när ett arbetsskift börjar och avslutas, inte arbetsuppgifterna.

Kan medlemmar i andra förbund och icke anslutna arbetstagare delta i förbudet mot skiftesbyten?

Ja. Arbetstagaren är inte heller annars skyldig att samtycka till skiftesbyten.

Arbetsgivaren vidtog motåtgärder. Vad ska jag göra?

Under den tid som förbudet mot skiftesarbete gäller kan arbetsgivaren t.ex. vägra fastställa nya semestrar eller beviljade ledigheter. Det gäller att vara beredd på detta och att anpassa sig.

Arbetsgivaren kan också sprida felaktig eller vilseledande information om förbudet mot skiftesbyte. Av den här anledningen lönar det sig att endast tro på information som ges via det egna förbundet.

Arbetsgivaren utövar påtryckningar för att jag ska avstå från att följa förbudet mot skiftesbyten och/eller gå ur förbundet? Hur ska jag gå till väga?

Det är inte tillåtet att utöva påtryckningar för att få arbetstagare att avstå från att följa förbudet mot arbetsskiftsbyten och att gå ur förbundet. I värsta fall kan det till och med vara fråga om ett brott (47 kap. 3 § i strafflagen). I sådana fall ska man alltid kontakta det egna förbundet.

Arbetsgivaren återkallade redan min fastställda semester eftersom jag deltar i förbudet mot skiftesbyten? Vad ska jag göra?

Tidpunkten för semestern meddelas senast en månad (eller, om detta inte är möjligt, senast två veckor) innan semestern inleds.

När en arbetstagare i anställningsförhållande har bekräftat tidpunkten för semestern kan tidpunkten inte ändras.  Meddela din arbetsgivare att det inte är möjligt att ensidigt återkalla semestern eller förskjuta den. Om arbetsgivaren ensidigt ändrar en redan fastställd tidpunkt för semestern kan arbetsgivaren bli skadeersättningsskyldig för skada som vållas arbetstagaren på grund av detta. Kontakta vid behov förtroendemannen på din egen arbetsplats eller ditt eget förbund. Det går också att kontakta Regionförvaltningsverket som övervakar lagen.

Är förbundens medlemmar skyldiga att delta i arbetsstriden?

Förbundets beslut om förbud mot skiftesbyten är bindande för SuPers medlemmar.

Kan arbetsgivaren straffa arbetstagaren för medverkan i förbudet mot skiftesbyten?

Förbud mot skiftesbyten är en laglig åtgärd. Även om det inte skulle finnas ett förbud är arbetstagaren inte tvungen att gå med på skiftesbyten. Arbetsgivaren kan inte straffa arbetstagaren för detta.

Pressmeddelanden: SuPer utlyser förbud mot skiftesbyte på arbetsplatser inom den kommunala och privata sektorn 22.10 – 4.11.