26.9. jäsenkirje: lakko Oulun kaupungin Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen Kontinkankaan-Myllyojan kotihoidossa 27.9. alkaen

SuPerin ja Tehyn toimeenpanema lakko Oulun kaupungin Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen Kontinkankaan-Myllyojan kotihoidossa alkaa tiistaina 27.9. klo 00.01. Lakko kestää neljä vuorokautta.

Eduskunnan 19.9. säätämä määräaikainen pakkotyölaki edellyttää, että SuPerin ja Tehyn on käytävä ennen lakon alkamista suojelutyöneuvottelut Oulun kaupungin kanssa. Neuvottelujen tarkoituksena on varmistaa, että työnantajalle jää lakon aikana riittävästi henkilökuntaa välttämättömän kotihoidon turvaamiseksi, jotta aluehallintovirasto ei siirrä tai keskeytä lakkoa pakkotyölain mukaisesti.

SuPerin ja Tehyn ja Oulun kaupungin väliset neuvottelut on käyty. Neuvotteluissa on käyty läpi kaikki muut mahdolliset keinot, joilla työnantaja on pyrkinyt varmistamaan välttämättömän kotihoidon lakon aikana.  Työnantaja on mm. hankkinut lisätyövoimaa muualta ja tarjonnut näille ylimääräisen rahallisen kannustimen 120 euroa/lakon aikainen työvuoro.

SuPerin ja Tehyn ja Oulun kaupungin välisten neuvottelujen lopputulos on, että työnantaja tarvitsee lakon aikana välttämättömän kotihoidon turvaamiseksi lähihoitajan tai perushoitajan töihin kahdeksaan työvuoroon. Työnantajan ilmoituksen mukaan näissä työvuoroissa tehtävä työ on todella vaativaa, eikä työnantaja ole löytänyt mitään muuta keinoa paikata lakosta johtuvaa työvoimavajetta.

SuPer ja Tehy ja antavat Oulun kaupungille neuvottelujen lopputuloksen mukaisen määrän työntekijöitä ns. suojelutyöhön, koska pakkotyölaki näin määrää. Olemme sopineet Oulun kaupungin kanssa, että se maksaa suojelutyöhön kutsuttaville superilaisille ja tehyläisille ylimääräisen korvauksen 120 euroa/tehty työpäivä.

Työnantaja kutsuu suojelutyöhön kahdeksaan työvuoroon superilaisen tai tehyläisen lähi- tai perushoitajan. Koska lakko alkaa ensi yönä, kutsu tullee ainakin tiistain 27.9. työvuoroihin todennäköisesti tänään. Jos saat työnantajalta kutsun suojelutyöhön, mene töihin kutsun mukaiseen työvuoroon.

Jos et saa työnantajalta kutsua suojelutyöhön, jää lakon ajaksi pois työstä.

Lakkoavustus

SuPer maksaa jäsenilleen lakkoavustusta 140 €/lakkopäivä. Avustusta maksetaan, jos lakossa olevalla ei ole palkkatuloa lakon kohdeorganisaatiosta lakkopäivältä.

Lakkoavustusta varten ei tarvitse toimittaa verokorttia. Lakkoavustuksen verotus määräytyy Verohallinnon taulukon mukaisesti. Lakkoavustuksesta 16 euroa on verovapaata. Sen ylimenevästä osasta menee veroa 45 %. SuPer ei voi vaikuttaa veroprosenttiin. Näin ollen lakkoavustuksesta jää käteen 84,20 €/päivä.

Lakkoavustusta haetaan sähköisesti. Haku avautuu sivulle https://super.lakkoavustus.fi/hakemus. Avustushaku aukeaa 1.10.2022 kello 12:00. Lakkoavustukseen on oikeutettu SuPeriin liittymispäivästä lähtien. Avustuksen saamiseksi jäsenmaksujen on oltava maksettuna ja jäsenen on toimittava liiton päätösten mukaisesti.

Mikäli sinulla on ongelmia päästä hakemaan avustusta, ota yhteys: lakkoavustus@superliitto.fi

Mistä saan lisätietoa?

SuPerin sivuilta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin lakosta ja lakko-oppaan. Mikäli sinulla on lakkoon liittyviä kysymyksiä, joihin ei löydy vastausta nettisivuilta, ota yhteyttä omaan luottamusmieheen tai ammattiosastoosi.

Epäselvissä lakkoon liittyvissä asioissa voit soittaa myös SuPerin työtaistelulinjalle, joka palvelee jäseniä maanantaina 26.9. klo 9–16 ja tiistaina 27.9. klo 9–18. Työtaistelulinjan numero on 09 2727 9260.

Seuraa SuPerin tiedotusta liiton verkkosivuilta, spostistasi sekä SuPerin some-kanavien kautta.

Tarkista, että SuPerin jäsenrekisterissä olevat yhteystietosi ovat ajan tasalla (työnantaja, työpaikka, ammatti, sähköpostiosoite ja puhelinnumero).