Neuvottelukierros

Yksityisen sosiaalipalvelualan (SOSTES) neuvottelut 2023

Yksityisen sosiaalipalvelualan (SOSTES) neuvottelutulos on hyväksytty

Katso sopimuksen pääkohdat ja palkankorotukset

SuPer-lehti: Parempi palkka, kertaeriä ja korotuksia hälytyskorvauksiin – yksityiselle sosiaalipalvelualalle saatiin SuPerin tavoitteiden mukainen sopimus

Katso video: SOSTES-sopimus syntyi - kiitos jäsenet

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.

SOSTES-neuvotteluissa saavutettu neuvottelutulos

Yksityisen sosiaalipalvelualan (SOSTES) työehtosopimuksesta käydyissä neuvotteluissa on saavutettu tänään (8.6.) neuvottelutulos. Neuvotteluosapuolina on useita työntekijäliittoja Sote ry:n jäsenliittojen (SuPer, Tehy ja Erto) lisäksi ja työnantajapuolella Hyvinvointiala HALI ry.

Neuvottelutuloksen sisältöä ei avata tai kommentoida julkisesti ennen kuin neuvotteluosapuolten hallinnot ovat käsitelleet asiaa. SuPerin hallinto käsittelee neuvottelutulosta lähipäivien aikana.

Lue mediatiedote: Yksityiselle sosiaalipalvelualalle neuvottelutulos (13.6.)

Katso video: Sopu syntyi viimein (8.6.)

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.

TPTES-sopimuksen korotukset

Yksityisen terveyspalvelualan (TPTES) neuvotteluissa vuoden 2023 palkankorotuksista on saavutettu neuvottelutulos

SOTE-sopimuksen korotukset

SuPer ja Tehy: Sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle lähes tuplasti kovemmat korotukset kuin vientialoille – varhaiskasvatuksen hoitajille myös merkittävät korotukset (7.3.)

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja pääsopijajärjestöjen neuvotteluissa on 7.3. saavutettu neuvottelutulos ns. perälaudasta. Nyt sovitun perälaudan ja viime syksynä hyväksytyn palkkaratkaisun myötä sosiaali- ja terveysalan henkilöstön tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee vuosien 2022–2027 aikana vähintään 20,9 prosenttia. SuPerin ja Tehyn hyväksymän neuvottelutuloksen johdosta SOTE-sopimuksen palkkoja korotetaan vuonna 2023 yhteensä 6,7 % (sisältäen kertapalkkion 467 euroa) ja vuonna 2024 yhteensä 6,5 %, eli yhteensä 13,2 %. KVTES:n osalta korotukset ovat vuonna 2023 yhteensä 5,2 % (sisältäen kertapalkkion 467 euroa ja 120 euroa) ja vuonna 2024 yhteensä 4 %.

​Avaintyönantajat Avainta ry:n työehtosopimuksen palkkaneuvotteluissa neuvottelutulos (3.4.)

Avaintyönantajat Avainta ry:n työehtosopimuksen palkkaneuvotteluissa on saavutettu neuvottelutulos 3. huhtikuuta. Neuvottelut koskivat ns. verrokkialojen perälautakirjausta ja sen vaikutusta vuoden 2023 palkankorotuksiin. Lisäksi neuvoteltiin 1.6. maksettavan keskitetyn kehittämiserän käytöstä. Lue neuvottelutuloksesta jäsenkirjeestä (5.4.) täältä

Vuoden 2022 neuvottelu-uutiset

SuPerin ja Tehyn sote-alan pelastusohjelma

Hoitajajärjestöt esittivät sote-alalle viiden vuoden pelastusohjelmaa, jolla peruspalkkatasoa nostettaisiin 3,6 % vuosittain normaalien sopimuskorotusten lisäksi. Lisää vuoden 2022  SuPerin ja Tehyn Meidän kaikkien asia -kampanjasta täältä