Neuvottelukierros

Superilaisia koskevia työehtosopimusneuvotteluja käydään nyt yksityisellä ja julkisella sektorilla. Seuraa neuvotteluja tällä sivulla ja muissa SuPerin kanavissa.

SuPerin päätavoitteita ovat viiden vuoden pelastusohjelma, jolla peruspalkkatasoa nostettaisiin 3,6 % vuosittain sekä ostovoimaa turvaavat palkankorotukset.

1.7. YTHS:n työehtosopimusneuvotteluissa ei ole saavutettu neuvottelutulosta.

Ratkaisua haetaan jälleen elokuussa. Tilanteen etenemisestä kerrotaan tarkemmin elokuussa.

Katso SuPerin video yksityisen sosiaalipalvelualan ja terveyspalvelualan työehtosopimuksista (30.6.)

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.

30.6. SuPer, Tehy ja ERTO: Yksityisen sosiaalipalvelualan vetovoimaa parannetaan palkkaratkaisulla

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimusneuvotteluihin saatiin ratkaisu, kun järjestöt hyväksyivät 22. kesäkuuta syntyneen neuvottelutuloksen. Sovitut palkankorotukset ovat yli ns. yleisen linjan ja yli muiden kunta-alan järjestöjen sopiman palkkaraamin ensimmäisen vuoden osalta. Sopimus on kaksivuotinen ja se voidaan tarvittaessa irtisanoa ensimmäisen vuoden jälkeen.

Lue mediatiedote 30.6.

30.6. SuPer, Tehy ja ERTO: Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimus hyväksyttiin

Lue tiedote 30.6.

23.6. SuPer, Tehy ja ERTO: Terveyspalvelualalle neuvottelutulos

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksesta on saavutettu neuvottelutulos. Neuvottelutuloksen sisältöä ei avata tai kommentoida julkisesti ennen kuin liittojen hallinnot ovat käsitelleet asiaa. Liittojen hallinnot käsittelevät neuvottelutuloksen ensi viikon aikana. Lue tiedote 23.6.

SuPerin video ajankohtaisesta neuvottelutilanteesta (23.6.)

22.6. SuPer, Tehy ja ERTO: Yksityiselle sosiaalipalvelualalle neuvottelutulos

SuPerin, Tehyn ja ERTOn hallinnot käsittelevät neuvottelutulosta ensi viikolla. Neuvottelutuloksen sisältö ei ole julkinen ennen kuin neuvotteluosapuolten hallinnot ovat käsitelleet asiaa. Neuvotteluja vauhdittaakseen SuPer, Tehy ja ERTO julistivat koko sopimusalalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 21. kesäkuuta. Kielto päättyi neuvottelutuloksen myötä tänään 22. kesäkuuta.

Lue tiedote 22.6.

21.6. SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – vaikutuksia mm. hoiva-alan yrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen

SuPer, Tehy ja ERTO julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Kielto koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12.00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59, jonka jälkeen työtaistelutoimia voidaan tarvittaessa jatkaa.

20.6. SuPer, Tehy ja ERTO kokoontuvat päättämään työtaistelutoimista yksityisellä sosiaalipalvelualalla

SuPerin yksityissektorin neuvottelupäivät 15.–16.6.: Hoitajapula vaatii ratkaisuja myös yksityisellä sektorilla

SuPer vaatii yksityisen sektorin työehtosopimusneuvotteluissa palkankorotusten ja palkkaohjelman lisäksi ratkaisua, jolla jatketaan kuntasektorin ja yksityisen sektorin välisen palkkaeron kaventamista. Lue tiedote 16.6.

8.6. SuPer ja Tehy: Hoitajaliitot valmiita jatkamaan neuvotteluja erillissopimuksesta

SuPer ja Tehy eivät ole mukana erillisratkaisussa, jonka KT, Juko ja JAU sopivat tänään kunta-alalle koskien nykyisiä kunta-alan sopimuksia, myös SOTE-sopimusta. Haemme edelleen ratkaisua neuvotteluteitse. Lue jäsenkirje ja SuPerin ja Tehyn tiedote

24.5. SuPer ja Tehy: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu kunta-alalla – muutos reunaehtoihin kesän ajaksi

SuPerin ja Tehyn julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalle jatkuu. Hoitajajärjestöjen hallitukset tekivät työtaistelutoimeen muutoksen ajalle 1.6.–31.8.2022. Superilaiset ja tehyläiset voivat kesällä halutessaan tehdä ylityötä ja vaihtaa vuoroa, mutta työnantaja ei voi niihin määrätä. Lue jäsenkirje ja SuPerin ja Tehyn tiedote

SuPer ja Tehy esittävät sote-alan pelastusohjelmaa

Hoitajajärjestöt esittävät sote-alalle viiden vuoden pelastusohjelmaa, jolla peruspalkkatasoa nostettaisiin 3,6 % vuosittain normaalien sopimuskorotusten lisäksi. Tämä nostaa alan vetovoimaa pitkällä aikavälillä.

Osallistu SuPerin ja Tehyn Meidän kaikkien asia -kampanjaan

Työehtosopimusneuvottelujen eteneminen

Lue työehtosopimuksesi kohdalta neuvottelujen kulusta.

Lue lisää: SOTE-sopimus

Lue lisää: KVTES

Lue lisää:SOSTES

Lue lisää: TPTES

Lue lisää: AVAINTES

Lue lisää: YTHS

Kuka määrittelee mitä neuvotteluissa tavoitellaan? Millainen on neuvottelujen kulku? Ketkä palkoista ja työsuhteen ehdoista neuvottelevat superilaisten puolesta? Lue lisää täältä

Nykyiset superilaisia koskevat työehtosopimukset ovat päättyneet: SOTE-tes ja KVTES, Avaintes, YTHS ja Seure (28.2.), Työterveyslaitos (31.3.) ja Sostes ja TPTES (30.4.)

Neuvottelukierroksen kaikki tiedotteet löydät täältä

SuPer-lehden SuPer neuvottelee -sarja nostaa esiin neuvottelutavoitteita, jotka toteutuessaan edistävät hoitajien työhyvinvointia. Kaikki sarjan artikkelit voit lukea täältä

Aiemmin järjestetyistä neuvotteluiden webinaareista ja niiden tallenteista saat lisätietoa täältä.