16.10.2023

Julkisalojen kansainvälisen liiton (PSI) 31. kongressi Genevessä 14.–18.10.2023

Julkisalojen kansainvälisen liiton (Public Services International, PSI) 31. kongressi Genevessä 14.–18.10.2023 kokoaa yhteen ammattiliitot ympäri maailmaa. Suomesta eri julkisen sektorin liittojen edustajia on runsas 20 hengen delegaatio. SuPerista osallistuvat varapuheenjohtaja Anne Heiskanen ja liittohallituksen jäsenet Eeva Hakala ja Satu Kervinen sekä liiton toimistosta asiantuntija Leena Kaasinen. Tämänvuotisen kongressin teemana on ”People over profit” eli ihmiset ennen voittoja.

PSI:n väistyvä pääsihteeri Rosa Pavanelli korosti puheessaan julkisten palvelujen merkittävää roolia. Julkiset palvelut tuottavat ihmisoikeuksia ja ovat ehto taloudelliselle hyvinvoinnille. Ei ole olemassa myöskään oikeudenmukaisuutta, jos ei ole rauhaa. PSI:n uudeksi pääsihteeriksi valittiin sunnuntaina Daniel Bertossa ja puheenjohtajaksi Britta Lejon.

Kongressin läpileikkaava huoli liittyy ympäri maailman kantautuviin uutisiin yrityksistä supistaa työntekijöiden oikeuksia. Ammattiyhdistysliikkeen on entisestään vahvistava identiteettiään, sillä ammattiyhdistysten toiminnan edellytyksiä pyritään kaventamaan esimerkiksi lakko-oikeutta rajoittamalla.

Monipuoliset puheenvuorot ja paneelit

Maanantaina käsiteltiin julkisten palvelujen yksityistämistä ja nk. remunisipalisaatiota eli aiemmin yksityistettyjen palvelujen palauttamista julkiselle. Puheenvuoroissa korostettiin, että usein päätöksiä tehtäessä poliitikot toimivat lyhytnäköisesti lyhyitä vaalikausia silmällä pitäen. Päätösten tukena ei ole riittävästi tutkittua tietoa, vain mielikuvia.

Tiistaina esillä ovat ammattiyhdistysoikeudet. Mitään ei pidä ottaa itsestään selvänä ja työntekijöiden asema voi muuttua nopeasti. Ay-toiminta voi johtaa hengenvaaraan, vankeuteen tai häirintään. Myös kehittyneissä maissa työntekijöiden asemaa heikennetään valtiovallan toimesta. Saavutetut edut voidaan menettää. Näihin heikennyksiin pyritään hallitusohjelmalla myös Suomessa. Tarvitaan joukkovoimaa ja aktiivista työtä!

Kongressin viimeinen päivä alkoi ilmastonmuutokseen liittyvällä paneelilla. Ilmastonmuutos vaikuttaa julkisen sektorin työntekijöihin ja liittoihin monin tavoin. Se aiheuttaa paitsi ilmaston lämpenemistä, myös luonnonkatastrofeja, tsunameja, tulipaloja, tulvia, kuivuutta, maahanmuuttoa jne. Tuhot, korjaukset ja seuraukset maksatetaan lopulta julkisen sektorin työntekijöillä erilaisin säästötoimin. Kaikki puhujat korostavat järjestäytymisen ja joukkovoiman tärkeyttä. Yksin voit pyytää, yhdessä voitte vaatia!!

PSI:n kotisivu: PSI - The global union federation of workers in public services. Sivuilta löytyy myös päivittäiset raportit kogressin paneelikeskusteluista ym.: Daily News Wrap (ruotsiksi tai englanniksi).