31.8.2023

Keusoten henkilöstön palkat yhdenmukaistetaan ns. piikkipalkkoihin

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen/Keusoten palkkojen yhdenmukaistamisesta ja yhdenmukaistamisen aikataulusta on saatu sovinto 29.8.2023. Sovinnon myötä Keusoten henkilöstön tehtäväkohtaiset palkat korotetaan vaativuustasojen korkeimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin eli ns. piikkipalkkoihin. Lisäksi henkilöstölle maksetaan kertakorvauksia. Asia koskee noin 600 superilaista.

Keitä sopimus koskee?

Sopimus koskee KVTESin, HYVTESin (KVTESin tilalle 1.3.2023) ja SOTE-sopimuksen piirissä olevia, 1.1.2023 tai sen jälkeen palveluksessa olleita tai olevia Keusoten työntekijöitä ja viranhaltijoita.

Takautuva korvaus eli tehtäväkohtaisen palkan korjaaminen 1.6.2023 lukien

Sopimuksen piirissä olevien työntekijöiden ja viranhaltijoiden tehtäväkohtaiset palkat harmonisoidaan eli yhdenmukaistetaan. Harmonisointi tapahtuu kunkin hinnoittelukohdan tva-tason (tehtävien vaativuuden arviointitason) korkeimpaan tehtäväkohtaiseen palkkaan 1.6.2023 lukien.

Kunkin hinnoittelukohdan ja hinnoittelemattoman tva-tason korkein tehtäväkohtainen palkka on määritelty sopimuksessa. Esimerkiksi lähihoitajan tehtäväkohtainen palkka hinnoittelukohdassa 01HOI040 tasolla 3 on 2653,39 euroa ja hinnoittelukohdassa 01SOS06A tasolla 3 on 2677,64 euroa.

Takautuva korvaus koskee 1.6.2023 tai sen jälkeen Keusoten palveluksessa olleita tai olevia, HYVTESin tai SOTE-sopimuksen soveltamisalaan kuuluvia työntekijöitä ja viranhaltijoita.

Takautuvan korvauksen maksaminen

Takautuva korvaus maksetaan viimeistään 30.9.2023. Edellytyksenä on, että Keusotella on käytössään työntekijän tai viranhaltijan verokortti sekä pankkitilinumero viimeistään 15.9.2023.

Takautuva korvaus maksetaan myös ennen allekirjoituspäivää päättyneiden (esim. eläkkeelle jääneiden henkilöiden) palvelussuhteiden osalta viimeistään 30.11.2023.

Kertakorvaus ja sen maksaminen

Kaikille ajanjaksolla 1.1.–31.5.2023 Keusoten palveluksessa olleille, KVTESin/HYVTESin tai SOTE-sopimuksen soveltamisalaan kuuluneille työntekijöille ja viranhaltijoille maksetaan myös takautuva kertakorvaus tuolta ajalta (1.1.–31.5.2023).

Kertakorvaus lasketaan vähentämällä sopimuksessa määritetystä korkeimmasta tehtäväkohtaisesta palkasta (30.12.2022) työntekijälle tai viranhaltijalle maksettu tehtäväkohtainen palkka. Kertakorvauksen määrässä huomioidaan palvelussuhteen osa-aikaisuus, palkattomat poissaolot sekä mahdolliset tehtävämuutokset.

Kertakorvaus suoritetaan sopimuksen allekirjoituspäivänä Keusoten palveluksessa oleville viimeistään 31.10.2023.

Keusote tiedottaa sovinnon sisällöstä henkilöstölleen sekä antaa tarkemmat ohjeet palkkakorjausten maksamiseen liittyvistä käytännön asioista.

Pääsopijajärjestöt (JUKO ry, JAU ry ja SOTE ry) ovat vaatineet perusteettomien palkkaerojen korjaamista Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä. Asiassa on käyty sekä paikallisneuvottelut että keskusneuvotteluja. Keskusneuvotteluiden kuluessa tapahtui myös uusi liikkeen luovutus (1.1.2023), jolla Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän henkilöstö on siirtynyt Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.

Lisätietoja:

SuPerin juristi Riitta Saarikoski puh. 09 2727 9114