12.9.2022

Maailman potilasturvallisuuden päivän teemana lääkitysturvallisuus

Maailman terveysjärjestö WHO on julistanut syyskuun 17. päivän maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä.

Potilas- ja asiakasturvallisuus on koko hoitotyön perusta ja keskeinen osa hoidon laatua. Maailman potilasturvallisuuden päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Tämän vuoden teemana on lääkitysturvallisuus.

Ilmoittaudu Lääkitys turvallisissa käsissä -webinaariin

Kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuuspäivän webinaari järjestetään 15.9. kello 12–15.30 otsikolla Lääkitys turvallisissa käsissä. Webinaarin ohjelmassa on alustuksia, potilaan puheenvuoro sekä Lääkityksen ajantasaisuus -paneelikeskustelu.

Webinaarin ohjelman sekä lisätiedot löydät täältä

Somessa keskustelua käydään aihetunnisteilla #WorldPatientSafetyDay, #AsiakasJaPotilasturvallisuuspäivä, #MedicationWithoutHarm ja #LääkitysTurvallisissaKäsissä. Osallistu keskusteluun!

Päivän teemaväri on oranssi, joka Suomessa symboloi asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeistä roolia yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saavuttamiseksi. Aikaisempina vuosina päivää on juhlistettu valaisemalla rakennuksia – kuten sairaaloita, kaupungintaloja sekä erilaisia maamerkkejä – oranssilla valaistuksella.

Viime vuonna oranssilla valaistuja kohteita oli useissa kaupungeissa eri puolilla Suomea. SuPer osallistuu rakennuksen valaisemiseen myös tänä vuonna.

WHO:n Maailman potilasturvallisuuden päivää vietetään nyt neljättä kertaa. Suomessa päivän vastuullinen järjestäjä on sosiaali- ja terveysministeriö. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tukee päivän käytännön järjestelyjä. Päivän lääkitysturvallisuusteema vahvistaa WHO:n vuonna 2017 käynnistämän potilasturvallisuushaasteen tavoitetta vähentää maailmanlaajuisesti ehkäistävissä olevia, vakavia lääkehaittatapahtumia yli 50 %:lla vuoteen 2022 mennessä.