17.5.2022

Suomen parhaat ammattiosaajat kisaavat 16.–19.5. Porissa – SuPer on vahvasti mukana Taitaja-kisassa

Taitaja-kilpailussa ammattiin opiskelevat alle 22-vuotiaat nuoret kilpailevat SM-mitaleista ammatillisiin perustutkintoihin perustuvissa lajeissa. SuPer on lähihoitajasarjoissa mukana tuomaroimassa tänäkin vuonna.

Taitaja-tapahtuma on paitsi kilpailu myös kohtaamispaikka useille ammatillisen koulutuksen parissa työskenteleville asiantuntijoille ja näyteikkuna ammatillisesta koulutuksesta kiinnostuneelle tai ammatinvalintaa pohtivalle yleisölle.

Lähihoitajalajin voitosta kisaa 8 opiskelijaa

Taitaja-finaalissa kilpailee kussakin lajissa kahdeksan kilpailijaa, jotka on valittu jatkoon semifinaalien kautta.

Lähihoitajalajin finaalissa ovat tänä vuonna:

Iida Lilja, Vamia
Iida Mustonen, Savon ammattiopisto
Inka Myyryläinen, Koulutuskeskus Salpaus
Ilona Nevala, Koulutuskeskus JEDU
Ronja Pihlava, WinNova
Elina Tapio, Novida
Alisa Vikki, Koulutuskeskus JEDU
Saara Vuohijoki, WinNova.

Kilpailutehtävät perustuvat sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten kiitettävän tason kriteereihin.

Lähihoitajalaji on ollut ensimmäisen kerran näytöslajina vuonna 2002 ja vuotta myöhemmin laji oli ensimmäisen kerran varsinaisena kilpailulajina.

Tämän lajin tehtävät perustuvat sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon sekä hyvinvointiteknologian valinnaisen tutkinnonosan opintoihin. Perustutkinnon ammattinimike on lähihoitaja.

SuPer on ollut alusta alkaen mukana kehittämässä lähihoitajalajia. Tänä vuonna opiskelija-asiamies Heli Saarinen on SuPerin edustajana lajiohjausryhmässä. Lisäksi SuPerin asiantuntijoita työskentelee tilaisuudessa tuomarina. Puheenjohtaja Silja Paavola vierailee paikan päällä keskiviikkona 18.5. SuPerilla on tapahtumassa myös oma messupiste, jossa liiton edustajat tapaavat lähihoitajien opettajia, opiskelijoita ja muita tapahtumavieraita.

Uutena lajina kisassa on tänä vuonna hyvinvointiteknologia. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut hyvinvointiteknologiaa osaava lähihoitaja työskentelee ihmisten kanssa toimintakykyä tukien. Lähihoitaja hyödyntää hyvinvointiteknologiaa työssään esimerkiksi päiväkodissa, tehostetussa palveluasumisessa, kotihoidossa ja koulussa.

Taitaja2022-tapahtuma huipentuu torstaina 19.5. päättäjäistilaisuuteen, jossa palkitaan kaikki ammattitaidon SM-kilpailujen mitalistit.

Lähihoitajalajin ja hyvinvointiteknologialajin kisatunnelmia torstaina 19.5.

Taitaja2022, kilpailutilanne

Taitaja 2022, kilpailutilanne

Taitaja2022, osallistujat ryhmäkuvassa

Kuvat: Jussi Vierimaa

SuPer-lehti: Taitaja-kisojen voittajat kukitettiin finaalissa – lähihoitajat kilpailivat kahdessa lajissa tänä vuonna

Ammattitaidon SM-kilpailuun pyrkii vuosittain noin 1500 opiskelijaa, joista finaaliin karsitaan semifinaaleiden kautta noin 350 parasta.

Ohjelmaan voi tutustua täällä. Tapahtumia voi seurata kattavasti verkosta Taitaja Livessä, mutta myös paikan päällä Porin Isomäki Areenalla.

Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka luovuttaa järjestämisoikeuden vuosittain jollekin ammatilliselle koulutuksen järjestäjälle.