14.2.2024

SuPer kannattaa lähihoitajien rokotusoikeuden laajentamista

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee lakiin asetusmuutoksia, jotka tuovat muun muassa lähi- ja perushoitajille oikeuden antaa rokotuksia yli 18-vuotialle. Valmisteilla olevan uudistuksen tavoitteena on nopeuttaa ja sujuvoittaa rokotteiden antamista sekä lieventää terveydenhuollon henkilöstöpulaa.

SuPer kannattaa sosiaali- ja terveysministeriön esitystä ja on antanut STM:lle lausunnon asiasta. Lähi- ja perushoitajien ammattitaitovaatimuksiin kuuluu pistosten antaminen ihon alle ja lihakseen. Lääkehoito on olennainen osa koulutusta ja päivittäistä työtä. On luontevaa, että lähi- ja perushoitajat terveydenhuollon ammattihenkilöinä saisivat jatkossa antaa rokotuksia.

Puheenjohtaja Paavola puolustaa lähihoitajan koulutusta ja mahdollisuutta laaja-alaiseen osaamisen hyödyntämiseen. – Tarvitsemme kaiken koulutetun hoitohenkilöstön tekemään koulutustaan vastaavaa työtään, puheenjohtaja Paavola sanoo.

Rokottamiseen tarvitaan lisäkoulutusta ja koulutusta edellyttävän lisäosaamisen tulee näkyä myös tehtäväkohtaisessa palkassa.

Lähihoitajilla on jo nyt tietyin edellytyksin oikeus antaa koronarokotteita.