18.11.2023

SuPer Kohtuus kaikessa -mielenosoituksessa: ”Mitä me vaaditaan? Kohtuutta!”

Sinisiin pipoihin ja liiveihin sonnustautuneet superilaiset valloittivat yhdessä muiden STTK:laisten liittojen jäsenten kanssa Kansalaistorin lauantaina 18. marraskuuta. Kohtuus kaikessa -mielenosoituksessa osallistujat lähettivät kylteillä ja huudoilla terveisensä niin pääministeri Orpolle kuin muulle hallitukselle. Kylteissä vaadittiin mm. SuPer EI hallitusohjelmalle.

STTK:n yhdessä jäsenliittojensa kanssa järjestämässä mielenilmauksessa vastustettiin hallituksen esittämiä kohtuuttomia heikennyksiä työntekijöiden oikeuksiin ja sosiaaliturvan leikkauksiin. Kaikkiaan tapahtumaan osallistui arviolta tuhat henkilöä.

Kohtuus kaikessa – Hallitusohjelman työelämäleikkaukset eivät käy!

Mielenosoitus lähti liikkeelle Helsingin Mäntymäen kentältä, jossa marssivat huusivat mm. ”Hallitus, hallitus. Nyt loppu jallitus!” sekä ”Hallituksen hoppu on työntekijän loppu!”

Marssi kulki Mannerheimintietä keskustaan Kansalaistorille, jonka lavalla juontaja Katja Ståhl haastatteli STTK:n puheenjohtaja Antti Palolaa sekä eri liittojen puheenjohtajia. Liittojohtajien viesti oli selkeä: tarvitaan aitoja neuvotteluja.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistutti haastattelussa muun muassa, että sosiaali- ja terveydenhuollossa työntekijöiden työnkuvat ja työolosuhteet tulee saattaa kuntoon. Ilman naisia Suomi seisahtuisi! Hallitusohjelmassa on nyt useita heikennystavoitteita, jotka kohdistuvat voimakkaimmin juuri naisvaltaisille aloille.

Lavalla puhuivat Palolan ja Paavolan lisäksi Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima ja Erton puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Ohjelman musiikista piti huolen STIG ja DJ Misterhustla.

Lue SuPer-lehden artikkeli: ”Olo on orpo, ja kohta minäkin alan purra!” – Mielenilmaus keräsi Helsinkiin satoja superilaisia näyttämään kantansa hallitusohjelmaan

Kuvat: Jussi Helttunen

SuPer vastustaa hallitusohjelman tavoitteita heikentää työntekijän asemaa

Hallitusohjelmassa on useita heikennystavoitteita, jotka kohdistuvat voimakkaimmin naisvaltaisille aloille. Heikennyksiä esitetään työntekijän asemaan ja työttömyysturvaan.

Hallitus haluaa muun muassa rajoittaa työtaisteluoikeutta ja estää sopimusvapautta koskien palkankorotuksia. Samoin halutaan helpottaa työntekijän irtisanomista sekä lisätä määräaikaisia työsuhteita ja paikallista sopimista työpaikoilla.

Lue tarkemmin täältä