22.12.2023

SuPer on tukenasi muuttuvassa työelämässä

Hallitusohjelmalla on iso merkitys superilaisten työelämään ja tietysti muuhunkin elämään. Nykyisessä hallitusohjelmassa on palkansaajia koskevia työelämän heikennyksiä, joita ammattiliitot yrittävät torjua. Liitto ei toimi hallitusta vastaan vaan SuPer kyseenalaistaa ja pyrkii estämään esityksiä, jotka heikentävät jäsenten toimeentuloa ja työelämää. Tuomme aina päättäjille viestiä kentältä.

Jos esimerkiksi sairausloman ensimmäisen päivän palkattomuus toteutuu, on se monelle superilaiselle merkittävä asia. Työehtosopimuksissa on saatu ainakin tähän asti sovittua lakia paremmat ehdot. Jotta tämä on mahdollista myös jatkossa, tarvitaan vahvoja liittoja. Ja liitto olet Sinä. Siksi on tärkeää, että kysyt uudelta työkaveriltasi - olethan jo SuPerin jäsen?

Lakko-oikeuden rajoittaminen olisi iso asia Suomelle. Meillä on vahva sopimisen kulttuuri ja sitä tulee edelleen kehittää, ei rajoittaa. Päättäjien tulisi nähdä työmarkkinaosapuolet hyvänä yhteistyökumppanina, sillä liitot edustavat isoa osaa kansalaisista. Työelämän kehittäminen on keskeinen osa SuPerinkin toimintaa. Haluamme terveen, turvallisen, oikeudenmukaisen ja kehittyvän työelämän, joka arvostaa hoitoalan ammattilaisten vankkaa osaamista, eettisyyttä sekä ihmiskeskeistä työtä.

Palkansaajien äänen täytyy kuulua myös tulevina vuosina. Vain siten maamme talous ja kilpailukyky paranevat, osaaminen ja työelämä kehittyvät ja demokratia pysyy vahvana. Ja kun puhutaan hoitoalasta, kansalaiset saavat tarvitsemaansa hoitoa. Työntekijöiden kannustaminen on rakentavampi ratkaisu talouskasvun ja palvelujen saatavuuden näkökulmasta kuin kurittaminen. Moderni johtaminen korostaa ihmisten valmentamista, ei käskyttämistä. Tämän tulisi näkyä myös poliittisissa päätöksissä ja päätöksenteossa.

Työntekijöillä on oikeus puolustaa oikeuksiaan ja siksi liitot ovat olemassa. Emme katso vierestä, kun palkansaajien asemaa heikennetään ja Suomea eriarvoistetaan. Kaikilla tulee olla samanlaiset mahdollisuudet perustuslain turvaamiin palveluihin. Ihmisiä ei saa ohjata julkiselta sektorilta yksityisen sektorin palveluihin, vaan julkisen sektorin on oltava vahva perusta sote-palveluille ja yksityinen sektori täydentää niitä. Julkista sektoria ei saa murentaa eikä nähdä sitä vain kustannuseränä.

SuPer edustaa sinua, jotta sinun ei tarvitse murehtia näistä asioista. Liitot ovat olemassa, jotta työntekijöiden edunvalvontaa voidaan hoitaa valtakunnallisella ja paikallisella tasolla ja myös yksilötasolla, jos työpaikallasi ilmenee ongelmia.

Ensi vuonna tarvitsemme varmasti jäsentemme tukea erilaisissa toimissa ja toivomme, että olet mukana, kun on vaikuttamisen paikka. Sinulla on oikeus vaikuttaa elämääsi koskeviin päätöksiin.

Oikein hyvää ja rauhallista joulua

Silja