27.10.2022

SuPer tukee kansainvälistä julkilausumaa päivystyksen henkilökunnan työhyvinvoinnista ja riittävyydestä

SuPer tukee Eusemin (European Society of Emergency Medicine) julkilausumaa, jossa vaaditaan, että jokaisessa päivystysyksikössä tulee olla riittävä määrä osaavaa ja pätevää henkilöstöä, joka vastaa nopeasti muuttuvaan palvelutarpeeseen. Poikkeustilanteissa työskentelyssä tarvittavaa psyykkistä tukea ei myöskään saa unohtaa. Tukemalla poliittisille päättäjille suunnattua lausumaa SuPer haluaa vaikuttaa hoitoalan veto- ja pitovoimaan kansainvälisesti.

Vuonna 2020 alkanut Covid-19-pandemia koetteli terveydenhuollon ammattihenkilöitä ennen näkemättömältä tavalla. Tähän terveydenhuolto eri puolilla maailmaa ei ollut varautunut riittävästi.

Keväällä 2022 järjestetyssä päivystyksen ja ensihoidon ammattilaisten kansainvälisessä tapahtumassa julkaistiin hälyttäviä tutkimustuloksia pandemian vaikutuksista henkilöstön työuupumukseen ja heidän saamaansa vähäiseen henkiseen tukeen. Tämän vuoksi Eusem (European Society of Emergency Medicine) julkaisi julkilausumaan, jota alan järjestöt maailmanlaajuisesti ovat tukeneet. Myös SuPer tukee julkilausumaa.

Julkilausuman mukaan jokaisessa päivystysyksikössä tulee olla riittävä määrä osaavaa ja pätevää henkilöstöä, joka vastaa nopeasti muuttuvaan palvelutarpeeseen ja ilman, että henkilöstö joutuu terveysvaaraan. Henkilöstön täydennyskoulutuksesta on huolehdittava ja vaativaa työtä on arvostettava. Poikkeustilanteissa työskentelyssä tarvittavaa psyykkistä tukea ei myöskään saa unohtaa.

Organisaatioilla on oltava valmiussuunnitelma, joka tarvittaessa on otettavissa käyttöön. Henkilöstöä ei saa kuormittaa ylipitkillä työvuoroilla. Tilaratkaisujen on vastattava erityistarpeita, kuten potilaiden eristämistä, yksityisyys huomioiden. Työvälineiden on oltava ajantasaiset, turvalliset ja riittävät, jotta työskentely on mahdollista.

Julkilausumassa nostetaan myös esiin erilaisten eettisten arvojen kunnioittaminen ja yksityisyyden suoja.

Suomessa on ennennäkemätön hoitajapula. Tukemalla poliittisille päättäjille suunnattua lausumaa, SuPer haluaa vaikuttaa alan veto- ja pitovoimaan kansainvälisesti. Julkilausuman sisältö on sovellettavissa kaikkeen hoitotyöhön ja siinä esitetyt vaatimukset ovat minimivaatimus hoitoalan pelastamiselle.

Eusemin (European Society of Emergency Medicine) julkilausuma on julkaistu European Journal of Emergency Medicine -lehdessä.

Koko julkilausuma on luettavissa: Policy statement on minimal standards for safe working conditions in Emergency Medicine