14.1.2021

SuPer voitti jäsenilleen korvauksia vuonna 2020 lähes 6,5 miljoonaa euroa

SuPerin sopimusedunvalvontaan tuli jäseniltä viime vuonna yli 10 000 yhteydenottoa puhelimitse, sähköpostitse tai sähköisellä lomakkeella.

Yhteydenottoihin annetaan neuvontaa puhelimitse tai sähköpostitse. Oikeudellinen toimeksianto syntyy vasta silloin, kun jäsenen asia todetaan sellaiseksi, että sitä tulee selvittää tarkemmin ja jäsen valtuuttaa liiton tähän. Oikeudellisia toimeksiantoja saatiin päätökseen viime vuonna kaikkiaan 1680. Uusia oikeudellisia toimeksiantoja tuli vireille viime vuoden aikana yhteensä 519.

Vuonna 2020 SuPer voitti jäsenilleen korvauksia yhteensä yli 6 470 000 euroa. Tämä on lähes 5 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019. Summaa nosti yhden, satoja jäseniä koskettaneen palkkaharmonisointiriidan ratkeaminen, joka toi superilaisille yksinään yli 5 miljoonaa euroa.

Muutoin korvaussumma koostui jäsenten saamatta jääneistä palkkasaatavista, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslain mukaisista hyvityksistä sekä työsopimuslain mukaisista vahingonkorvauksista.

Suurin osa, noin 89 %, päättyneistä toimeksiannoista koski palkkaepäselvyyksiä. Vuonna 2019 palkkaepäselvyyksien osuus oli 63 %. Kasvua edelliseen vuoteen nähden oli huomattavasti: asiaa selittää yksittäinen, iso palkkaharmonisointikokonaisuus, joka nosti palkka-asioiden suhteellista osuutta. Palkkaepäselvyydet koskivat muutoin muun muassa vuosilomakorvauksia, työaikakorvauksia ja palkkaeroja.

Palkka-asioiden lisäksi SuPerin sopimusedunvalvonnassa ratkottiin muun muassa työsuhteen päättymisiin, määräaikaisiin työsuhteisiin, YT-asioihin, työaikaan, vuosilomiin, työsuojeluun ja työtapaturmiin liittyviä ongelmia.

Viime vuonna päättyneistä toimeksiannoista lähes 70 % koski kuntasektorin työpaikkoja. Sekä vuonna 2019 että vuonna 2020 kuntasektorin asioita on ollut eniten päättyneistä toimeksiannoista. Tämä on johtunut yksittäisistä suurista kuntasektorin tapauksista, jotka ovat sisältäneet useiden jäsenten toimeksiantoja. Yksityisen sektorin yhteydenotot eivät siis ole vähentyneet, vaan niiden lisäksi kuntasektorilta tuli entistä enemmän toimeksiantoja.

Oikeudelliset toimeksiannot ovat vain pieni osa niistä työsuhdeongelmista, joita SuPer hoitaa vuosittain jäsentensä hyväksi. Jäsenten työsuhteisiin liittyviä ongelmatilanteita hoitavat paikallisesti superilaiset luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut eri puolilla Suomea sekä liiton toimiston asiantuntijat.

Onko työpaikalla ongelmia?