21.11.2020

Superilainen lähihoitaja Toni Savolainen valittiin Tulevaisuuden tekijäksi

STTK on tänään myöntänyt Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininnan superilaiselle Toni Savolaiselle. Valintaa esittivät STTK:laisten liittojen jäsenet.

Toni Savolaista kuvataan videolle.

”Toni on reilu, aktiviinen ja oikeudenmukainen. Hän on tulevaisuuden tekijä, jonka toimintaa arvostetaan yli osastorajojen.”

Muhokselta kotoisin olevan lähihoitaja Toni Savolaisen valinta kunniamaininnan saajaksi oli yllä kuvatun kaltaisten perustelujen vuoksi selvä. Valintaryhmän vakuutti Savolaisen lämminhenkisyys ja ennakkoluulottomuus toiminnan kehittämisessä.

Savolainen on tarttunut vastuullisiin tehtäviin nuoresta iästään huolimatta. Hän toimii SuPerin ammattiosasto 206:n puheenjohtajana ja oman työpaikkansa luottamusmiehenä.

− Tonilla on upea ajattelu oikeudenmukaisesta kohtelusta työelämässä. Hän on todella hyvä superilaisten edunvalvoja. Lämpimät onnittelut, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Ammattiyhdistystoiminta on hyvä keino tehdä työelämästä parempaa. Savolainen kertoo olevansa innokas ottamaan asioista selvää.

− Haluan ajaa myös työkavereiden etuja. Työntekijältä vaatii rohkeutta pitää huolta omista oikeuksistaan. Moni ei varmasti uskalla edes tehdä niin.

Lisää nuoria mukaan toimintaan

Toni Savolainen arvelee, että nuoret eivät välttämättä tunne ammattiyhdistysten aikaansaannoksia ja niiden tuomaa hyötyä. Hän on kuitenkin onnistunut kasvattamaan johtamansa ammattiyhdistyksen jäsenmäärää ja tuomaan nuoria paitsi jäseniksi myös osallistumaan toimintaan.

− Olen yllättynyt itsekin, kuinka paljon olen saanut nuoria mukaan toimintaan. Nuoret lähtevät, kun heille tarjotaan paikallisesti heitä kiinnostavaa toimintaa ja etuuksia. Olen ollut monessa työpaikassa ja tunnen paljon nuoria myös henkilökohtaisesti, joten saan kerrottua suoraan heille ammattiyhdistyksestä kasvotusten ja somen välityksellä, Savolainen kertoo.

STTK:n Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininta annetaan henkilölle, joka on alle 35-vuotias ja toiminut aktiivisesti ammattiliitossa. Tulevaisuuden tekijää etsittiin avoimella haulla STTK:ssa. Valintaraatiin kuului edustajia useista jäsenliitoista, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry:stä, Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry:stä, STTK Opiskelijoista ja keskusjärjestö STTK:sta. Maininta julkistettiin STTK-Opiskelijoiden kokouksessa 21.11.2020. Lisätietoja: sttk.fi.

Tulevaisuuden tekijä -merkkiSTTK:n Tulevaisuuden tekijän valintaraadin perustelut:

• Hän on tehnyt loistavaa työtä pestissään ammattiosaston puheenjohtajana. Hän on kehittänyt yhdistyksensä toimintaa ja tuonut sen nykypäivään. Hän innostaa jäseniä ja osaston hallituksen toimijoita osaston kehitystyöhön. Hän on hankkinut uusia jäseniä ja luottamusmiehiä liittoon hyvällä menestyksellä.
  • Hän on reilu, aktiivinen ja oikeudenmukainen henkilö, jolla on taito rauhoittaa ihmiset, kun jokin asia aiheuttaa kovaa pyörrettä työpaikoilla. Hän on tulevaisuuden tekijä, jonka toimintaa arvostetaan yli osastorajojen.
  • STTK:n Tulevaisuuden tekijä 2020 on Toni Savolainen, luottamusmies, Superin ammattiosasto 206 puheenjohtaja, Muhokselta. Valintaryhmän vakuutti Tonin lämminhenkisyys ja ennakkoluulottomuus toiminnan kehittämisessä. Valintaraati teki yksimielisen päätöksen anonyymien esittelytekstien pohjalta.

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.

Tule mukaan SuPerin ammattiosaston toimintaan!