18.4.2024

SuPerin Pääluottamusmiesten neuvottelupäivät 18.–19.4.2024

Päivä 1

Torstaina ja perjantaina superilaiset kerääntyvät Helsinkiin hyvinvointialueiden pääluottamusmiesten neuvottelupäiville. Agendalla ovat monet ajankohtaiset edunvalvontakysymykset, kuten hallituksen säästötoimet ja työlainsäädäntö, ja miten ne näkyvät ruohonjuuritasolla hoitajien työarjessa.

Puheenjohtaja Silja Paavola muistutti, että tekemällä työtään superilaiset poistavat esteitä naisten työssäkäynnille: ”Ilman tätä työtä Suomi kaatuu!”

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola avasi puheenjohtajakautensa viimeiset neuvottelupäivät puhumalla siitä miten rankkaa, mutta palkitsevaa luottamusmiehen työ hoitoalalla on. Paavolan mukaan pääluottamusmieheksi hakeutuu omassa ammatissa timanttisia yksilöitä, jotka paitsi tunnistavat työympäristössään ongelmia, mutta myös tunnistavat itsessään halun auttaa työkavereitaan.

Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno puhui ajankohtaisista edunvalvontakysymyksistä, kuten hallituksen säästötoimista, yt-neuvotteluista ja palkankorotuksista.

Valtiovarainministeriön osastopäällikkö, ylijohtaja Ville-Veikko Ahonen luennoi aiheesta Riittääkö hyvinvointialueiden rahoitus? Yleisön muodostaneet superilaiset pääluottamusmiehet haastoivat osastopäällikön toiveikkuutta ja välittivät Valtiovarainministeriöön kentän terveiset sote-uudistuksen ja tuoreiden säästötoimien mukanaan tuomista haasteista työarkeen.

Osastopäällikkö, ylijohtaja Ville-Veikko Ahonen, Valtiovarainministeriö

Neuvottelupäivien viimeinen luennoitsija oli palveluverkkojen uudistamisesta puhunut Sosiaali- ja terveysministeriön osastopäällikkö Kari Hakari.

Osastopäällikkö Kari Hakari, sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto, Sosiaali- ja terveysministeriö

Päivä 2

SuPerin pääluottamusmiesten neuvottelupäivien toinen tapahtumapäivä käynnistyi Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n neuvottelujohtaja Henrika Nybondas-Kangaksen luennolla ajankohtaisista asioista hyvinvointialueilla. Nybondas-Kangas myös halusi kuulla yleisön superilaisten pääluottamusmiesten terveiset palkkaneuvotteluihin ja yt-neuvotteluihin.

Neuvottelujohtaja Henrika Nybondas-Kangas, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | Kehitysjohtaja Jussi Salo, SuPer ry

SuPerin kehitysjohtaja Jussi Salo puolestaan puhui paljon kysymyksiä herättäneestä nk. yhteisöllisestä asumisesta.  Tämä uusi sosiaalihuoltolain mukainen asumispalvelu on herättänyt laajalti huolta monien hoitoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden keskuudessa: Onko kyseessä sittenkin yritys kiertää lainmukaisia hoitajamitoituksia ja miten toteutus käytännössä toimii?

Vasemmassa kuvassa SuPerin liittohallituksen jäsen Jaana Dalén, puheenjohtaja Silja Paavola ja pääluottamusmies Anu Siimes.

SuPerin pitkäaikainen puheenjohtaja Silja Paavola vastaanotti kukat ja kiitokset SuPerin neuvottelupäivien toisena tapahtumapäivänä. Paavola ei asetu ehdolle toukokuun liittokokouksessa, joten näin ollen nyt käynnissä olevat hyvinvointialueiden pääluottamuspäivät jäävät kauden viimeisiksi. Pääluottamusmiehet kiittivät puheenjohtajaa lämpimästi kuluneista vuosista.

Puheenjohtajan kukitti superilaisten pääluottamusmiesten puolesta SuPerin liittohallituksen jäsen Jaana Dalén ja pääluottamusmies Anu Siimes.

SuPerin HYVA – pääluottamusmiesten neuvottelupäivät järjestetään 18.–19.4. Helsingissä.