21.1.2020

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vieraili MTV:n Uutisaamussa

– Kun Suomi vanhenee ja lapsista pitää pitää hyvää huolta, pitäisi huolehtia siitä, että ammatti on todellakin kutsuva edelleenkin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoi tänään tiistaina MTV:n Uutisaamussa (mtv.fi).

Paavola muistuttaa, että nyt huomattava osa opiskelijoista keskeyttää lähihoitajakoulutuksen. Hän myös viittasi THL:n lukuihin ja totesi, että lähihoitajat vaihtavat pois alalta usein sellaisiin ammatteihin, joihin ei tarvita uutta koulutusta. Syynä on se, että saman palkan saa monesta muusta työstä vähemmällä kuormituksella.

Puheenjohtaja Paavolan mukaan kunnolliset työsopimukset ja työnkuva vaikuttavat paljon työn kuormitukseen. Hoitajapula näkyy siinä, etteivät työnantajat saa enää hakijoita avoimiin työpaikkoihin.

– Eikö olisi kohtuullista, että me tehdään työehtosopimuksissa sama mitä valtiovalta on luvannut myös – että se tekee konkreettisia toimenpiteitä naisen euron korottamiseksi, Paavola linjaa.

SuPerin vaatimuksena liittokierroksella on myös kiky-tuntien poisto. Naisvaltaisella hoitoalalla kiky-tunnit on tehty kirjaimellisesti työnä. Lisäksi kuntapuolen hoitajia kurjistettiin lomarahaleikkauksilla.

Silja Paavola, kuvakaappaus MTV:n Uutisaamusta 21.1.2020.