14.5.2024

Työtaistelutoimia TPTESin lakkokohteisiin 14.5.

Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) neuvottelut eivät ole edenneet toivotulla tavalla. Maaliskuun alussa alkaneita neuvotteluja vaikeuttavat Sote ry:n (SuPer, Tehy ja Erto) ja työnantajaliiton eli Hyvinvointiala HALIn eriävät näkemykset palkankorotusten tasosta. Sote ry pitää työnantajan ehdottamaa, matalaa palkankorotusesitystä kestämättömänä.

Sote ry on antanut kaksi lakkovaroitusta. Lisäksi Sote ry on julistanut hakusaarron ja keikkailukiellon määräajaksi TPTESin lakkokohteisiin (kts. yrityslistaus alimpana) koskien kaikkia SuPerin jäseniä

TPTESin lakkokohteisiin

Sote ry (SuPer, Tehy, Erto) on julistanut määräaikaisen ja rajatun hakusaarron TPTESin lakkokohteisiin kuvantamisessa ja laboratoriossa tehtävän työn, johon sovelletaan TPTES:iä. Hakusaarto alkaa 14.5.2024 klo 13.00 ja päättyy 31.5.2024 klo 23.59.

Hakusaarron aikana SuPer, Tehy ja Erto kieltävät jäseniään hakeutumasta TPTES:in lakkokohteisiin kuvantamisessa ja laboratoriossa tehtävään työhön, johon sovelletaan Terveyspalvelualan työehtosopimusta (TPTES). Hakusaarto koskee uusia työsuhteita, niin toistaiseksi voimassa olevia kuin määräaikaisia. Hakusaarto koskee myös työsuhteita, jotka alkaisivat vasta hakusaarron päättymisen jälkeen.

Huom! SuPerilaiset aloittavat ennen hakusaartoa sovitun työsuhteen normaalisti, vaikka aloitus tapahtuisi hakusaarron aikana.

Keikkailukielto TPTESin lakkokohteisiin

Lisäksi Sote ry (SuPer, Tehy, Erto) on julistanut määräaikaisen ja rajatun keikkailukiellon TPTESin lakkokohteisiin. Keikkailukielto alkaa 14.5.2024 klo 13.00 ja päättyy 31.5.2024 klo 23.59. Keikkailukiellon aikana SuPer kieltää jäseniään hakeutumasta TPTES:n lakkokohteisiin kuvantamisessa ja laboratoriossa tehtävään työhön, johon sovelletaan Terveyspalvelualan työehtosopimusta (TPTES).

Keikkatyöllä tarkoitetaan tässä alle 13 vuorokauden mittaisia työsuhteita. Myös ns. runko- tai raamisopimuksen pohjalta alle 13 vrk mittaisista keikkatyösuhteista sopiminen kuuluu keikkailukiellon piiriin. Keikkailukielto koskee myös työsuhteita, jotka alkaisivat keikkailukiellon päättymisen jälkeen.

Huom! SuPerilaiset tekevät ennen keikkailukieltoa sovitut keikkatyösuhteet normaalisti, vaikka työt olisivat keikkailukiellon aikana.

Keikkailukiellon aikana voi tehdä keikkatyötä kuvantamisessa ja laboratoriossa tehtävässä työssä esim. julkiselle sektorille kuten hyvinvointialueiden työpaikkoihin sekä muihin yrityksiin. Myös keikkailu muissa terveyspalvelualan töissä kuin kuvantamisessa ja laboratoriossa tehtävässä työssä on aivan normaalisti mahdollista. Keikkailukieltoa noudattava ei ole lakossa, joten keikkailukieltoa noudattaville ei makseta lakkoavustusta

TPTESin lakkokohteet

Mehiläinen

• Mehiläinen Oy (lukuun ottamatta Felicitas Mehiläisen lapsettomuusklinikoilla tehtävää työtä)
  • Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

• SYNLAB Suomi Oy

Vita Laboratoriot

• Vita Laboratoriot Oy

Hakusaarto ja keikkailukielto ovat voimassa vain yllä luetelluissa yrityksissä kuvantamisessa ja laboratoriossa tehtävässä työssä, johon sovelletaan Terveyspalvelualan työehtosopimusta (TPTES).

Lakkovaroitukset

Sote ry on antanut 13. ja 14.5. kaksi lakkovaroitusta. Lakot ovat yhden vuorokauden kestoisia ja koskevat SuPerin, Erton ja Tehyn jäseniä, jotka työskentelevät listatuissa yrityksissä ja työtehtävissä, ja joiden työsuhteissa sovelletaan Terveyspalvelualan työehtosopimusta (TPTES).

Lue lisää: TPTES: Kaksi lakkovaroitusta annettu 13.5. ja 14.5. – Katso lakkokohteet - SuPer (superliitto.fi)

Jos työskentelet lakkokohteessa, sinulle on lähetetty asiasta jäsenkirje, josta löydät lisäohjeita. Pidäthän huolta että yhteystietosi ja työpaikkatietosi ovat oikein Oma SuPerissa.

Sovittelu on alkanut tiistaina 14.5.2024.

Usein kysyttyä lakosta (TPTES)