20.4.2023

Työssä on lupa voida hyvin!

Minut valittiin työpaikkani työsuojeluvaltuutetuksi ensimmäisen kerran 2007. Muistan kuinka se jännitti – olin ollut kyllä asioista kiinnostunut, mutta kun minua pyydettiin ehdolle, olin ihan ihmeissäni siitä, että mitä tämä kaikki pitääkään sisällään.

Ihmetyksestä huolimatta olin kuitenkin jo ihan luottamustehtävän alkutaipaleella kirjoittanut otsikossa olevan lauseen postiin, jonka lähetin työpaikkani työntekijöille. Siinä kiteytyi mielestäni oleellisin. Nyt, viitisentoista vuotta myöhemmin, kokemusta ja koulutusta omaavana olen täysin samaa mieltä tuosta lauseesta, jonka silloin maalaisjärjellä järkeilin. Ihan oikeasti – siellä töissä saa voida hyvin, sieltä saa lähteä pois hyvillä mielin ja sinne saa mennä hyvällä tuulella. Se hyvä ja hyvinvoiva työpaikka kuuluu meille kaikille eikä sitä tee kukaan yksittäinen tyyppi, vaan se on tiimityötä!

Vuosien varrella kohtasin kaikenlaisia tilanteita – käytin jopa työsuojeluvaltuutetun oikeutta keskeyttää vaarallinen työ! Paljon kuulin myös pahasta olosta ja väsymyksestä. Paljon sain myös kiitosta ja tukea työkavereilta: ”Hei kiitos oikeesti, kun olet ollut mun tukena tässä!”. Tuollainen palaute lämmittää mieltä. Myös se hetki jäi mieleen, kun eräs minuun aiemmin hyvin nuivasti suhtautunut esihenkilö soitti ja kysyi apua erääseen asiaan ”koska sinulla Niina on tätä substanssiosaamista ja näkemystä näihin asioihin”. ”Ähäkutti”, ajattelin silloin mielessäni, mutta ennen kaikkea se tuntui hyvältä, koska kaikkien hankalienkin juttujen jälkeen sain palautteen, jolloin tiesin hoitaneeni tonttini niin kuin pitääkin.

Syksyllä 2023 käydään työsuojeluvaaleja suurimmalla osalla superilaisista yksityissektorin työpaikoista. On tosi tärkeää saada työpaikkoihin superilaisia ehdokkaita – niitä alan substanssiosaajia, jotka ovat samaa mieltä siitä, että ihan oikeasti siellä töissä on lupa voida hyvin. Niitä osaajia, joilta löytyy halua tarttua haasteisiin ja oppia uutta. Me SuPerissa kyllä koulutamme ja tuemme, unohtamatta työkavereiden roolia lähitukena!

Työsuojelu on meidän kaikkien asia. Hoidetaan yhdessä asiat niin, että meillä on mahdollisimman kattava superilainen edustus työpaikoilla työsuojeluasioissa!

Niina Laitinen
sopimusasiantuntija

Tutustu myös yksityissektorin työsuojeluvaalien verkkosivuun täällä

Lähetä kommentti