9.12.2021

Hallituksen lakiesitys: Koronarokotus väliaikaisesti tartuntatautilakiin – Katso SuPerin usein kysytyt kysymykset koronarokotteesta

Hallitus on esittänyt tartuntatautilakiin väliaikaista lisäystä eli pykälää 48 a, joka koskee sote-palvelujen työntekijöiltä edellytettävää rokotuksen tai sairastetun taudin antamaa suojaa covid-19-tautia vastaan. Esitys on edennyt eduskunnan käsittelyyn.

Pääasiallisena tavoitteena lakiesityksessä on suojata erityisesti koronan vakaville seurauksille alttiiden sote-palveluiden asiakkaiden ja potilaiden henkeä ja terveyttä. Esitys velvoittaisi työnantajan huolehtimaan asiasta: kaikissa sote-palvelujen tehtävissä, joissa ollaan lähikontaktissa koronan vakaville seurauksille alttiiden asiakkaiden ja potilaiden kanssa, saisi vain erityisestä syystä käyttää työntekijöitä, jolla ei ole esityksen edellyttämää suojaa covid-19-tautia vastaan.

Lisäksi työnantajalle annettaisiin oikeus saada tietoa työntekijän koronarokotuksesta ja sairastettua covid-19-tautia koskevista terveystiedoista. Rokotuksen vaihtoehtona olisi enintään 72 tunnin sisällä tehty negatiivinen koronatesti, jos työntekijällä on lääketieteellinen syy, jonka takia hän ei voi ottaa rokotusta.

Jos rokotusta tai negatiivista testitulosta ei ole, olisi työnantajan ensisijaisesti tarjottava muuta työtä. Jos muuta työtä ei ole tarjolla tai työntekijä ei suostu sitä vastaanottamaan, työnantajalla ei olisi palkanmaksuvelvollisuutta työnteon estymisen ajalta, jollei toisin olisi sovittu.

Säännöksen ehdotetaan tulevan voimaan mahdollisimman pian. Siihen sisältyisi kuitenkin kuukauden siirtymäaika, jotta työnantajat pystyisivät järjestämään palvelut asianmukaisiksi ja jotta rokottamaton henkilökunta saisi mahdollisuuden rokotteiden ottamiseen.

Sen sijaan pykälän 2. momenttia, jossa säädetään työnantajan oikeudesta käsitellä työntekijöiden terveystietoja, sovellettaisiin esityksen mukaan heti lain voimaantulosta alkaen.

Esityksen mukaan säännös olisi voimassa 31.12.2022 saakka.