Lakkoavustus

Tiedot lakkoavustuksesta

SuPer maksaa lakkoavustusta lakkoon osallistuville jäsenilleen. Lakkoavustusta on oikeus hakea vain lakon kohdetyöpaikassa lakon aikana työsuhteessa olleella superilaisella jäsenellä, joka on osallistunut lakkoon.

Lakkoon osallistuminen todennetaan hakemuksen yhteydessä todistuksella ansionmenetyksestä. Todistus voi olla esimerkiksi palkkakuitti, kuva intrasta tai toteutuneesta työvuorolistasta tai erikseen pyydetty todistus työnantajalta. Todistuksesta on käytävä ilmi lakkoon osallistuminen ja todistus liitetään hakemukseen. Lakkoavustusta ei voi hakea perusteetta.

Avustuksen saamiseksi on täytettävä seuraavat ehdot:

• Jäseneksi liittyminen on tapahtunut ennen lakon alkamista ja vähintään ensimmäinen jäsenmaksu pitää olla maksettuna ennen lakkoavustuksen maksamista
  • Myös ”vanhoilla” jäsenillä jäsenmaksujen on oltava maksettuna
  • Jäsenen on toimittava SuPerin päätösten ja ohjeiden mukaisesti.
  • Avustushakemukseen on liitettävä todistus ansionmenetyksestä. Ansionmenetystodistukseksi käy esim. palkkakuitti tai -todistus, työnantajalta pyydetty todistus tai kuva intrasta/toteutuneesta työvuorolistasta. Todistuksesta on käytävä ilmi lakkoon osallistuminen.

Lakkoavustuksen suuruus ja huomioitavia asioita

• Lakkoavustuksen määrä on 100 euroa/päivä, ja sitä voi hakea vain niiltä päiviltä, joilta työntekijä ei ole saanut palkkatuloa lakkokohteena olevalta työnantajaltaan eikä työntekijä ole työskennellyt toisella työnantajalla palkkatyössä.
  • Jos lakko päättyy kohteessa esimerkiksi 1.2. klo 23.59, tällöin haku avautuu 2.2. päivällä.
  • Lakkoavustus on lain mukaan veronalaista tuloa siltä osin, kun se ylittää 16 euroa päivässä (TVL 88 §).
  • 100 euron suuruisesta lakkoavustuksesta jää tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätösten mukaisen ennakonpidätyksen jälkeen nettona käteen 66,4 euroa päivältä. SuPer perii ja tilittää veron verottajalle. Liikaa maksettu vero tulee veronpalautuksena takaisin.
  • Lakkoavustuksia maksetaan kerran viikossa. Maksuaika saattaa tällöin olla yli viikon, odotathan siis kärsivällisesti.
  • Jos olet liittynyt jäseneksi juuri ennen lakkoa, niin huomaathan, että jäsenhakemuksen käsittelyajan takia lakkoavustuksen haku saattaa aueta sinulle hieman ilmoitettua myöhemmin.
  • Lakkoavustusta on haettava viimeistään 3 kuukauden kuluessa lakon päättymisestä.

Tarvittaessa ota yhteys lakkoavustus@superliitto.fi

Hakuohjeet lakkoavustukselle

1.    Lakkoavustusta haetaan lakkoavustus.fi-palvelusta.
2.    Palveluun pääsee osoitteessa https://SuPer.lakkoavustus.fi/hakemus
3.    Sivustolla on käytössä vahva tunnistautuminen (pankkitunnukset) Klikkaa ”Siirry tunnistautumaan”.
4.    Valitse pankkisi listasta ja kirjaudu sisään, niin pääset hakijanäkymään, jossa näet kaikki aktiiviset lakot.
5.    Klikkaa ”Hae avustusta” sen lakon alapuolelta, johon olet osallistunut
6.    Täytä hakemus:

• Lisää yhteystietosi, työpaikkasi ja tilinumerosi.
  • Valitse ne päivät, jolloin olet ollut lakossa (etkä ole saanut palkkatuloa työnantajalta etkä ole työskennellyt muualla palkkatyössä).
  • Liitä hakemukseen todistus ansionmenetyksestä. Ansionmenetystodistukseksi käy esim. palkkakuitti tai -todistus, työnantajalta pyydetty todistus tai kuva intrasta/toteutuneesta työvuorolistasta. Todistuksesta on käytävä ilmi lakkoon osallistuminen.
  • Vakuuta antamasi tiedot oikeiksi raksittamalla hakemuksen lopussa oleva laatikko.

7.    Tarkista antamasi tiedot huolellisesti ja tallenna hakemus klikkaamalla ”Tallenna hakemus”.
8.    Tämän jälkeen voit kirjautua ulos.
9.    Tallennettua hakemusta ei voi muokata. Jos haluat muuttaa antamiasi tietoja, poista vanha hakemus ja tee uusi:

• Seuraa kohtia 2–5 ja avaa hakemus kohdassa 5. Klikkaa tämän jälkeen sivun lopussa olevaa painiketta ’Poista hakemus’.
  • Tee tämän jälkeen uusi hakemus kirjautumalla järjestelmään uudelleen ja toistamalla kohdat 2–8.
  • Hakemuksen voi poistaa siihen saakka, kun hakemuksen tila on järjestelmässä avoin. Kun hakemus on hyväksytty, sitä ei voi enää poistaa. Täytä hakemus siis huolellisesti ja tarvittaessa kysy lisätietoja liitosta.

10.    Kun hakemus on hyväksytty, avustus maksetaan automaattisesti ilmoittamallesi tilille. Hakemuksen hyväksymisestä ei lähetetä erillistä ilmoitusta.
Lisäkysymykset lakkoavustuksesta voi lähettää osoitteeseen: lakkoavustus@superliitto.fi

Usein kysytyt kysymykset

Kuulunko lakon piiriin?

Ensisijaisesti kannattaa kysyä asiaa omalta luottamusmieheltä.

Miksi en pää​se hakemaan avustusta?

Tämä voi johtua siitä, että kyseisen lakon avustushaku ei ole vielä auennut. Lakkoavustushaku aukeaa lakon päättymispäivänä tai sitä seuraavana päivänä. Odotathan siis lakon päättymiseen saakka.

En voi muokata hakemustani?

Hakemusta ei voi muokata, vaan se täytyy poistaa ja tehdä uusi. Jos hakemusta ei voi poistaa, tällöin se tarkoittaa sitä, että hakemus on ehditty hyväksyä. Luethan ohjeet hakemisesta tarkasti ennen hakemista. Virheellisesti hyväksytyissä hakemuksissa ota yhteys lakkoavustus@superliitto.fi

Osa-aikaiset?

Lakkokohteessa työskentelevät työsuhteiset osa-aikaiset hakevat lakkoavustusta samoilla säännöillä kuin muutkin.

Eläkeläiset?

Lakkokohteessa työskentelevät työsuhteiset eläkeläisjäsenet hakevat lakkoavustusta samoilla säännöillä kuin muutkin.

Osatyökykyiset?

Lakkokohteessa työskentelevät työsuhteiset osatyökykyiset hakevat lakkoavustusta samoilla säännöillä kuin muutkin.

Keikkalaiset?

Keikkalaiset ovat oikeutettuja lakkoavustukseen, mikäli keikkailu on varsinainen tai ainoa tulonlähde.

Saako tehdä keikkaa lakon aikana?

Emme suosittele tätä.

Lisätietoja: lakkoavustus@superliitto.fi
Vastausaika on 1–3 arkipäivää.