7.6.2022

SuPer vaatii edelleen ratkaisua hoitajapulaan – palkan ja työolojen oltava kilpailukykyiset

SuPer ja Tehy hylkäsivät 11.5. sovittelulautakunnan ehdotuksen kunta-alan työriitaan, sillä se ei tuonut mitään ratkaisua hoitajapulaan. JUKO, JAU sekä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ovat maanantaina 6.6. sopineet neuvottelutuloksen, jonka sisällöstä järjestöt kertovat keskiviikkona iltapäivällä, jos kaikkien järjestöjen hallinnot hyväksyvät neuvottelutuloksen.

Sote ry (SuPer, Tehy ja SPAL) ei ole osallistunut näihin kunta-alan erillissopimuksen neuvotteluihin.

SuPerilla ei ole tietoa neuvottelutuloksen sisällöstä eikä liitto voi ottaa kantaa siihen tässä vaiheessa. Tiedotamme superilaisia heti kun saamme lisätietoa asiasta.

Vaikka erillissopimus syntyisi, superilaisilla ei ole työrauhavelvoitetta.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto voimassa kunta-alalla

Toistaiseksi voimassa oleva ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalla jatkuu. SuPerin jäsenet voivat kuitenkin 1.6.–31.8.2022 välisenä aikana omalla päätöksellään ja vapaaehtoisesti tehdä haluamansa määrän ylitöitä ja vaihtaa halutessaan työvuoroja, mutta työnantaja ei voi niihin määrätä.

Joukkoirtisanoutumista valmistellaan

SuPer valmistelee yhdessä Tehyn kanssa joukkoirtisanoutumista, jos sovintoon ei päästä. Superilaisten joukkoirtisanoutuminen tulee kohdistumaan kotihoitoon. Joukkoirtisanoutuminen ei toteudu kesällä ja siitä tiedotetaan myöhemmin. Seuraa SuPerin verkkosivuja ja sähköpostiasi ja toimi liiton ohjeiden mukaan. Älä toimi yksin, sillä kysymys on työtaistelutoimesta.

Tavoitteena ratkaista hoitajapula

SuPerin tavoitteena kunta-alalla ja yksityisellä sektorilla on edelleen ratkaista hoitajapula parantamalla hoitoalan ja varhaiskasvatuksen pito- ja vetovoimaa. Ratkaisuna ovat palkankorotukset ja palkkaohjelma. Ne parantavat myös työhyvinvointia: kun palkka on riittävä, ei toimeentuloa tarvitse varmistaa esimerkiksi tekemällä kohtuuttomasti ylityötä. Palkankorotusten tulee aidosti parantaa ostovoimaa.

Superilainen, lue koko jäsenkirje 7.6. täältä