19.9.2023

Vanhustenviikkoa vietetään 1.–8.10. – SuPer tekee työtä hyvän vanhustenhoidon puolesta

Vanhustenviikkoa vietetään tänä vuonna teemalla Tehdään iästä numero. Teemalla halutaan nostaa iäkkäät esille, tuoda heidän oma äänensä kuuluviin ja vahvistaa sitä.

Vanhat ja ikääntyvät ihmiset ovat oman elämänsä toimijoita ja merkittävä yhteiskunnan voimavara. Heidän osallisuutensa ja kuulemisensa pitäisi olla itsestäänselvyys eri yhteiskunnan sektoreilla.

Vanhustyön keskusliiton käynnistämät Vanhustenviikko ja -päivä ovat maassamme pisimpään juhlittuja valtakunnallisia teematapahtumia. Vanhustenviikon kampanjalla halutaan kannustaa kuntia, yhteisöjä ja organisaatioita järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen, erityisesti vanhustenviikolla. Lue lisää aiheesta

Some-kanavissa keskustelua käydään viikon aikana tunnuksilla #IästäNumero #Vanhustenviikko #ArvokasVanhuus

SuPer tekee työtä hyvän vanhustenhoidon eteen

SuPer vaikuttaa laadukkaan vanhustenhoidon puolesta muun muassa erilaisilla lausunnoilla, kannanotoilla, tiedotteilla ja selvityksillä. Myös yhteydenpito päättäjiin ja virkamiehiin sekä työskentely erilaisissa asiantuntijatyöryhmissä ovat osa vaikuttamista.

Lähihoitajat ovat suurin ammattiryhmä vanhustenhoidossa

Lähihoitajat ovat suurin ammattiryhmä vanhustenhoidossa. Koulutetun hoitohenkilöstön riittävän määrän turvaaminen on keskeisin vanhustenhoidon laatuun vaikuttava tekijä. SuPer on vaikuttanut voimakkaasti siihen, että vanhusten ympärivuorokautiseen hoitoon saatiin sitova minimihoitajamitoitus.

Vanhuksella on oikeus arvokkaaseen elämään ja hyvään hoitoon

SuPerin laatimat teesit vanhuspalvelujen kehittämiseksi painottavat muun muassa sitä, että vanhuksella on oikeus arvokkaaseen elämään, hyvään hoitoon, hoivaan ja kuntoutukseen sekä hyvään saattohoitoon ja arvokkaaseen kuolemaan.

Tutustu tarkemmin SuPerin teeseihin:

ja SuPer vanhustenhoidossa -teemasivuun.

Vanhustyön keskusliiton käynnistämää Vanhustenpäivää on vietetty jo vuodesta 1954 lähtien lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. Sitä seuraava viikko on Vanhustenviikko. Valtakunnallinen pääjuhla järjestetään tänä vuonna Iisalmessa 1.10.