5.11.2015

Onko sinulla aikaa?

Aikaahan on. Kaikille on annettu aikaa sama määrä, 24h/vrk. Mutta riittääkö aikasi kaikkeen, mitä sinun pitäisi tehdä? Todennäköisesti ei. Puhumattakaan siitä, että aikasi riittäisi myös kaikkeen siihen, mitä haluaisit tehdä niin työssä kuin vapaa-aikanakin ja missä menee työajan ja vapaa-ajan raja?

Työaika on periaatteessa selkeä asia. Meille maksetaan siitä, että tulemme paikalle tiettyyn aikaan ja olemme ennalta sovitun ajan työnantajan käytettävissä, suorittamassa ennalta sovittuja tehtäviä. Työajan tehokas käyttö ja työtehtävien laadukas suorittaminen sen sijaan voi olla haasteellisempaa. Emme aina ole yksimielisiä työnantajan kanssa siitä, mihin tehtäviin työaikaa kuuluisi käyttää.

Yleisin aikaan liittyvä ongelma hoitotyössä on, ettei työaika riitä kaikkeen mitä pitää tehdä, puhumattakaan siitä, että olisi aikaa antaa asiakkaille niin laadukasta hoitoa kuin osaa ja niin paljon aikaa kuin haluaa. Ongelma kasvaa, kun hoidamme yhä huonokuntoisempia asiakkaita yhä pienemmällä hoitajamäärällä.

Ratkaisuksi on esitetty tehokkaampia työskentelytapoja ja teknologian hyödyntämistä. Näistä on toki apua tiettyyn rajaan asti. Ihmisen auttaminen, tukeminen ja hoitaminen vaativat kuitenkin – tehostamisesta ja teknologiasta huolimatta – aikaa ja läsnä olevaa hoitajaa. Hoitotyö on käsityötä.

Joskus hoitajat pyrkivät omalta osaltaan ratkaisemaan tilannetta jatkamalla vapaaehtoisesti työaikaa. Aamuvuoron hoitaja tulee töihin kymmenen minuuttia ennen vuoron alkua ottamaan raporttia, jotta yöhoitaja pääsisi ajoissa kotiin. Moni uhraa omalla ajalla tapahtuvan ruokatauon, jotta ehtii käymään asiakkaiden luona tai suostuu siihen, että omalla ajalla tapahtuva ruokatauko keskeytetään, koska puhelin soi tai esimiehellä on asiaa. Hoitajat suostuvat usein esimiehen pyytämiin vuoronvaihtoihin oman elämänsä kustannuksella ja jäävät vielä työpäivän päätyttyä hoitamaan niitä töitä, joita ei ehditty työajan puitteissa hoitaa.

Työntekijän tehtävä ei kuitenkaan ole ratkaista mitoitusongelmaa lahjoittamalla aikaansa työnantajalle. Tee vain työtä ajalla, josta saat palkkaa. Yleensä ei saada korvausta, jos aloitetaan työt ennen työvuoron alkua. Aloita siis työpäivä vasta kun työaika alkaa. Pitämätöntä, lyhennettyä tai keskeytettyä omalla ajalla tapahtuvaa ruokataukoa sen sijaan korvataan. Mieti silti, kuinka paljon kannattaa joustaa ruokatauon suhteen? Miten jaksat tehdä työtä, jos et ole koko päivän aikana syönyt ja juonut? Pitämättömät tauot verottavat jaksamisen kautta työn laatua. Tämä on karhunpalvelus sekä itsellesi, asiakkaille että työnantajalle.

Älä myöskään jää hoitamaan työtehtäviä työajan päätyttyä, paitsi poikkeustapauksissa ja todellisissa hätätilanteissa. Jokapäiväinen tarve vaihtaa vuoroja, jäädä yliajalle tai tinkiä tauoista ei ole poikkeus, vaan työn organisointiin ja hoitajamitoitukseen liittyvä ongelma. Tämän tilanteen ratkaiseminen on esimiehen vastuulla.

Jos on pakko jäädä yliajalle tai tinkiä ruokatauosta, niin merkitse se työvuorolistaan ja laita se myös itsellesi ylös. Työnantajallekin muodostuu realistisempi käsitys mitoituksen riittävyydestä, kun pidät rajoistasi ja ajoistasi selkeästi kiinni. Ja mitä tärkeintä – huolehdi siitä, että saat joustoistasi korvausta. Käy siis tarkasti läpi työvuoroluettelon toteutumaa varmistaaksesi, että joustot korvataan. Jos sinun työpaikassasi ei vielä ole tapana antaa työaikatoteumaa työntekijän nähtäväksi ja allekirjoitettavaksi, niin vaadi siihen muutosta, vaikkapa luottamusmiehen avulla.

Kyse on asiakasturvallisuuden ja laadukkaan hoitotyön lisäksi sinun ajastasi ja sinun elämästäsi. Älä myy sitä liian halvalla!

Kommentit

Sirpa Muhonen05.11.2015 22:23:05Hei! Oma toimipisteeni on kotihoito. Asiakkaita paljon. Ovat hoidollisia, monisairaita ja muistisairaita. Olen huolissani työntekijöiden hyvinvoinnista. Jotkut tulevat vartin jopa puoli tuntia ennen työajan alkua työpaikalle selvittämään mitä päivä tuo tullessaan ja mitä on edellisenä päivänä/vuorossa tapahtunut. Työaika menee täysin asiakkaiden käynteihin ja hoitotyöhön. Kirjaaminen nykyään pakollista ja sitä ei työnantaja huomioi. Usein kirjaamisen vuoksi syntyy ylityötä. Jotkut työntekijät kuittaavat tauon kahvilla ja leivällä 10 min. Luottamusmiehenä olen pyrkinyt tuomaan esille sitä, että jokainen huolehtisi omasta itsestään ja jaksamisestaan. Ollaan turhan joustavia. Tehdään tuplavuoroja ja tullaan vapaapäivältä töihin, kun työnantaja pyytää. Kaiken tämän seurauksena sairaslomia ja työnantajan tilastot näyttävät hyvältä. Asiakkaat eivät saa niitä palveluita, joista maksavat. Avin kantelu v. 2014 ei aiheuttanut parannuksia. Nyt uusi tarkastus tulossa. Toivotaan parannusta työhyvinvointiin ja mahdollisuus asiakkaiden saada laadukasta hoitoa!

Lähetä kommentti