21.10.2021

Otetaan uusi työntekijä mutkattomasti vastaan

Olen juuri astunut uuteen työpaikkaan, SuPeriin. Kaikki on vierasta – tilat, ihmiset, toimintaympäristö ja tehtävät. Olinpa tyytyväinen, kun osasin oikeaan paikkaan ja ajoissa! Edellinen kerta, kun menin minulle ihan uuteen ympäristöön töihin, tapahtui maaliskuussa 1989. Silloin astelin Koskelan sairaalaan sijaishoitajaksi ja sillä tiellä ollaan. Löysin oman polkuni hoitotyöstä vanhusten hoitotyön parissa. Muistatko koska menit uuteen työpaikkaan? Muistatko ensimmäiset hetket? Miten sinut otettiin vastaan?

Esihenkilö on kokonaisvastuussa uuden työntekijän perehdyttämisestä. Uusi työntekijä saa usein itselleen perehdyttäjän toisesta, yksikössä kauemmin olleesta kollegasta. Ihanteellista olisi, jos yksi ja sama henkilö voisi perehdyttää koko perehdyttämisajan, mutta ainakin vuorotyössä se on joskus haasteellista. Joka tapauksessa uudelle työntekijälle kaikki on uutta, vaikka tehtävät olisivatkin samankaltaisia kuin edellisessä työpaikassa. Perehdyttäminen on kaikkien asia. Tavoitteena on saada osaava työkaveri, jonka kanssa työt sujuvat.

Mutta se uuteen työpaikkaan vastaanotto. Onko sillä merkitystä? Väittäisin, että on. Kun työkaverit tervehtivät ja esittäytyvät, kertovat kuinka kauan ovat olleet yksikössä ja ehkä jotain pientä itsestään, sillä saa jo tervetulleeksi tulemisen vaikutelman. Se antaa tulijalle myös tunteen, että tässä porukassa uskaltaa kysyä vaikka mitä tyhmältäkin tuntuvaa ja myös ideoida uutta. Lisäksi tuollaisesta työpaikasta, jossa on hyvä henki tai fiilis, sana kiertää ja siitä tulee haluttu työpaikka.

Tällä hetkellä, kun lähihoitajien ammattibarometri huutaa kartalla sinistä eli suurimmassa osassa Suomea on paljon pulaa hoitajista ja kartalla on muutama vaaleansininen kohta, jossa on paljon pulaa hoitajista, luulisi, ettei olisi varaa kohdella ketään huonosti, asiattomasti tai välinpitämättömästi.

Oikeastaan resepti yksinkertaisuudessaan on, että otetaan uusi työntekijä mutkattomasti vastaan. Perehdytetään hänet hyvin ja kohdellaan häntä niin kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Tämä kaikki näyttäytyy viime kädessä asiakkaalle laadukkaana palveluna.

Minna Aittakallio
Asiantuntija

 

 

 

 

    Kommentit

    Laila Imppu22.10.2021 11:47:47Enemmän kuin asiaa! Jokainen menköön itseensä, ja miettiköön, miten haluaa tulla itse kohdelluksi uuteen paikkaan mennessään, se mikä itselle on jo itsestään selvyys, ei sitä uudelle tulijalle välttämättä ole. Meitä kun on niin moneksi, ja kaikki me haluamme tulla hyväksytyksi työyhteisössä, toiset vain omaksuvat asiat nopeammin kuin toiset, ja se sallittakoon, jos selkeästi huomaamme, että tulija edes haluaa yrittää.

    Lähetä kommentti