28.1.2019

SuPer on tuonut esiin hoivakotien epäkohtia useiden vuosien ajan

SuPer on nostanut jäsentensä ääntä kuuluviin tilanteissa, joissa hoivahenkilöstö on huolissaan asiakkaistaan ja omasta jaksamisestaan esimerkiksi puutteelliseen henkilöstömitoitukseen liittyen. Kuorma syntyy, kun ei ole mahdollisuutta hoitaa niin hyvin kuin pitäisi ja haluaisi. Erityisesti yksityisen puolen työntekijöiltä on tullut avunpyyntöjä SuPeriin, viime vuonna selvittelimme tuhansia tapauksia. SuPeriin tuli pelkästään syys- ja joulukuun välisenä aikana yksityissektorilla työskenteleviltä hoitajilta lähes 2000 viestiä, jotka koskivat työpaikkojen epäkohtia.

SuPerin kyselyt jäsenilleen vuosina 2017 ja 2018 paljastivat, kuinka vakava tilanne isojen yritysten hoivakodeissa on. SuPer on keskustellut kyselyiden tuloksista sekä hoivakotien konsernihallintojen että aluehallintovirastojen ja Valviran kanssa. Myös poliittisilla päättäjillä on tieto siitä, mitä vanhustenhoidossa tapahtuu ja mitä liian pieni henkilöstömäärä aiheuttaa. Kyse ei ole tiedon puutteesta, vaan yritysten halusta korjata toimintaansa ja valvonnan resursseista.

Jo joulukuussa 2016 Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni totesi Ylelle: ”Olemme käyneet hyvää dialogia [Valviran kanssa], mutta olemme päätyneet olemaan eri mieltä.” (Yle 13.12.2016). Esperi Care on soveltanut hallintohenkilöstön käyttöä henkilöstömitoituksessa aivan oman mielensä mukaan. Hoivakodin sulkemiseen Kristiinankaupungissa päädyttiin vasta äärimmäisessä tilanteessa.

"Tilanteen vakavuudesta kertonee jotain se, että pahimmillaan joka toinen minulle tullut puhelu oli Esperistä. Tavallisena työpäivänä otan vastaan keskimäärin 30 puhelua." Kertoo SuPerin sopimusasiantuntija Marketta Vuorinen, (lue SuPer-lehden juttu: SuPer on paininut pitkään Esperin ongelmien kanssa).

SuPer tukee jäsentensä selustan

Valitettavasti epäkohtia on useassa yrityksessä ja eri puolilla Suomea. Hoitajat eivät välttämättä uskalla kertoa epäkohdista työpaikoillaan, sillä työnantajat ovat uhkailleet varoituksilla.

Työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa epäkohdista ja myös oikeus siihen, ettei häneen kohdistu mitään rangaistustoimenpiteitä. SuPerin Ilmianna haamuhoitaja -kampanja tukee superilaisia ilmoittamaan epäkohdista. Puutumme tilanteeseen, jos epäkohdasta ilmoittaneeseen työntekijään kohdistetaan vastatoimia.

“Listat suunnitellaan niin, että lähes 100 työtuntia jää ilman työntekijää ja ne täytetään myöhemmin, jos täytetään. Yksikön esimies on sitä mieltä, että meillä ei ole työvoimapulaa, vaan syyttää entisiä esimiehiä tai meitä hoitajia tilanteesta. Esimies uhkailee varoituksilla, jos otamme yhteyttä liittoon.” (Sitaatti syksyllä 2018 tehdystä kyselystä Attendolla, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa työskenteleville superilaisille.)

Lue myös