30.11.2022

Kuukauden päästä kaikki muuttuu vai muuttuuko sittenkään?

Tämän yhteiskunnan yksi suurimmista sotealan henkilöstöä koskevasta muutoksesta lähenee ja muutos on myös SuPerin jäsenten historiassa ainutkertainen. Julkisen sotealan henkilöstö siirretään liikkeen luovutuksella hyvinvointialueiden palvelukseen vuoden vaihteessa. Hyvinvointialueilla valmistellaan parhaillaan hr-järjestelmiä vastaanottamaan suuri joukko hoitoalan ammattilaisia työntekijöiksi ao. alueille.

SuPerin hyvinvointialueneuvottelijat ovat olleet mukana alueidensa valmistelussa ja erilaisissa työryhmissä. He ovat saaneet liitolta koulutusta kuukausittain ja olleet omien alueidensa yhteyshenkilöitä kentän suuntaan. Myös ammattiosastot ovat olleet yhteistyössä mukana, nyt viimeisimpänä luomassa superilaista luottamusmiesorganisaatiota kullekin hyvinvointialueelle. Aktiivien panos kentällä on aina tällaisissa muutoksissa ensiarvoisen tärkeää myös liitolle.

Hoitoalan ammattilaiset, SuPerin jäsenet, tekevät työtä myös tuon yhden yön yli ja sen jälkeenkin. Uuden vuoden ensimmäisenä päivänä työpaikka on varmasti samalla paikalla ja oma työ odottaa työvuorolistan mukaisena jokaista jäsentä. Asiakkaat ja potilaat tarvitsevat superilaisia ammattilaisia hoitamaan ja hoivaamaan myös muutoksen jälkeen.

Työnantajan muutos tuo aina mukanaan myös epävarmuutta, pelkojakin. Jokainen jäsen kulkee muutoksen omassa tahdissaan ja se on sallittua. Uusien järjestelmien opettelua, tietojen päivittämistä, organisaation hahmottamista jne. tehdään normaalin työn lisäksi. Hyvinvointialuetyönantajan järjestäytymisen asteesta riippunee miten hyvin he tiedottavat henkilöstöään muutoksesta ja ottavat haltuun oman roolinsa palkan maksajana.

Myös työntekijällä on oma roolinsa olla muutoksessa mukana: tutustua esim. nettisivujen kautta oman hyvinvointialueensa valmisteluun ja seurata tulevan työnantajansa tiedotusta. Monilla hyvinvointialueilla on järjestetty ”aamukahveja” Teamsissa sekä erilaisia muita infotilaisuuksia henkilöstölle. Ne ovat nyt tilaisuuksia, joissa tietoa saa oman hyvinvointialueensa tilanteesta.

SuPerin luottamusmiesorganisaation varmistuttua viimeistään ensi keväänä tulee jokaisella hyvinvointialueella jatkossakin olemaan päätoimisia pääluottamusmiehiä sekä luottamusmiehiä ja heidän varojansa, jotka edustavat alueensa hyvinvointialueen palveluksessa olevia superilaisia jäseniä. He eivät välttämättä ole fyysisesti lähellä, mutta puhelinsoiton tai viestin päässä jäsenistä ja ammattiosastoista. Ja ihan varmasti he tulevat ajan myötä tutuksi myös vierailemalla hyvinvointialueen työpaikoissa ja ammattiosastojen kokouksissa. Nyt muutoksen hetkellä hyvinvointialueneuvottelijat, ammattiosastot ja superilaiset aktiivit sekä nykyiset luottamusmiehet ovat tukena.

Ole siis mukana oman ammattiosastosi toiminnassa ja seuraa heidän tiedotustansa. Ota itsellesi ylös lomapäiviesi määrä ennen vuodenvaihdetta ja palkkalappukin on hyvä olla itsellä tallessa. Kysy omalta esihenkilöltä ne mieltäsi askarruttavat kysymykset. Ole yhteydessä nykyiseen pääluottamusmieheesi, jos et saa vastausta muualta. Liiton sivuilta löytyy myös usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia hyvinvointialueille siirtymisestä.

Ajatellaanko, että muutos voi olla myös mahdollisuus parempaan: olen varma, että yhdessä se onnistuu!

Lähetä kommentti