7.2.2018

KUNTASEKTORI: Ilmoita työnantajan yksipuolinen työvuoroluettelon muutos SuPeriin

SuPer on julistanut kunnissa ja kuntayhtymissä työskenteleville jäsenilleen ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Mikäli työnantajasi pakottaa sinut jäämään ylitöihin tai vaihtamaan vuoroa, olemme laatineet oheiset liitteenä olevat ohjeet sekä lomakkeet käytettäväksi näitä tilanteita varten.

Työnantaja ei voi yksipuolisesti muuttaa suunniteltua työvuoroluetteloa eikä myöskään pidentää jo alkanutta työvuoroa. Näillä lomakkeilla työnantaja joutuu kirjallisesti määräämään jäämään ylitöihin tai vaihtamaan työvuoron. Samalla myös ilmoitat kirjallisesti työnantajalle ettet hyväksy yksipuolista vuoronvaihtoa.

Tulosta lomakkeet tästä » Huom! Päivitetty 8.2.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana SuPerin jäsenet eivät sovi ylitöiden tekemisestä eivätkä työvuorojen vaihtamisesta.

Ylityöhön tarvitaan lähtökohtaisesti aina työntekijän kutakin kertaa varten erikseen antama suostumus. Työvuoroluetteloa työnantaja voi yksipuolisesti muuttaa vain KVTES:in mukaisesta perustellusta syystä, jollainen ei ole ennalta ilmoitettu ylityö- ja vuoronvaihtokielto.

Tilanteessa, jossa työnantaja kaikesta huolimatta yksipuolisesti muuttaa työvuoroluetteloa tai velvoittaa työntekijää jatkamaan työvuoroa, voit:

1. Pyytää työnantajaa täyttämään Määräys -lomakkeen
    JA
  2. Pyytää Kirjallinen ilmoitus -lomakkeeseen työnantajan kuittauksen

Määräys -lomakkeella pyydät työnantajan määräyksen työvuoroluettelon muuttamisesta tai työvuoron jatkamisesta kirjallisesti, ettei myöhemmin tule epäselvyyttä siitä, että olisit itse sopinut asiasta. Työnantajan on myös perusteltava määräyksen antaminen lomakkeelle. Täytetty lomake palautetaan liittoon.

Kirjallinen ilmoitus -lomakkeella varaat itsellesi mahdollisuuden selvittää työvuoroluettelon muutoksen tai työvuoron jatkamiseen velvoittamisen lainmukaisuuden jälkikäteen. Tätä lomaketta kannattaa tulostaa kaksi kappaletta, joista toinen jää työnantajalle ja toinen työntekijälle. Ilmoituksen voit tehdä myös sähköpostitse ja pyytää vastaanottokuittauksen työnantajalta. Täytetty lomake palautetaan liittoon.

Myös sähköpostissa tai tekstiviestitse tullut vahvistus työvuoroluettelon yksipuolisesta muuttamisesta riittää todisteeksi. Lähetä näissä tapauksissa tuo sähköposti tai tekstiviesti liiton edunvalvontaan: edu@superliitto.fi