Töihin ulkomaille

Lähi- ja perushoitajien kiinnostus ulkomailla työskentelyyn on lisääntynyt. Ulkomailla saatu työkokemus on arvokasta pääomaa.

SuPer rohkaisee jäseniään ulkomailla työskentelyyn. Neuvomme jäseniämme sähköpostitse ja puhelimitse ulkomailla työskentelystä ja kansainvälisessä työnhausta. Autamme mielellämme myös kotiinpalaajia ja Suomessa hoitoalalla työskenteleviä maahanmuuttajia.

Terveydenhuollon ammattilaisstatuksen saat lähihoitajana pohjoismaisen sopimuksen mukaisesti automaattisesti Pohjoismaissa.

Liikkuvuutta ja tutkintojen tunnustamista on säädetty Euroopan unionin alueella ammattipätevyysdirektiivillä. Lähihoitajien kohdalla jokaisessa jäsenvaltiossa verrataan lähihoitaja-tutkintoa kyseisen maan tutkintoihin. Riittävä kielitaito on hoitotyössä tärkeä. Avustavissa tehtävissä voi työskennellä varmistaakseen kielitaidon riittävyyden ja oppiakseen hoitokulttuurien erot. Tämän jälkeen voi hakeutua koulutusta vastaavaan hoitotyöhön.

Opetushallituksen verkkosivuilta löytyy hyödylliset kuvaukset lähihoitajakoulutuksen eri koulutusohjelmista englanniksi, saksaksi, ranskaksi ja ruotsiksi. Työnhaussa ja tutkinnon tunnustamisessa tarvitaan todistus terveydenhuollon ammattihenkilöstatuksesta. Sen saat Valviralta (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto).

Työnhakua varten tarvitaan tutkintotodistus ja usein myös opintorekisteriote. Jos haetaan terveydenhuollon ammattihenkilöstatusta, tulee kaikkien asiakirjojen olla virallisen kielenkääntäjän kääntämiä.

Jos sinulla on kysyttävää ulkomailla työskentelystä tai tutkintojen tunnustamisesta, voit olla yhteydessä
SuPerin kehittämisyksikköön: kera@superliitto.fi