Töihin ulkomaille

Ulkomailla saatu työkokemus on arvokasta pääomaa.

SuPer rohkaisee jäseniään ulkomailla työskentelyyn. Neuvomme jäseniämme sähköpostitse ja puhelimitse ulkomailla työskentelystä ja kansainvälisestä työnhausta. Autamme mielellämme myös kotiinpalaajia ja Suomessa hoitoalalla työskenteleviä maahanmuuttajia.

Liikkuvuutta ja tutkintojen tunnustamista on säädetty Euroopan unionin alueella ammattipätevyysdirektiivillä. Lähihoitajien kohdalla jokaisessa jäsenvaltiossa verrataan lähihoitajatutkintoa kyseisen maan tutkintoihin. Riittävä kielitaito on hoitotyössä tärkeä. Avustavissa tehtävissä voi työskennellä varmistaakseen kielitaidon riittävyyden ja oppiakseen hoitokulttuurien erot. Tämän jälkeen voi hakeutua koulutusta vastaavaan hoitotyöhön.

Opetushallituksen verkkosivuilta löydät hyödylliset kuvaukset lähihoitajakoulutuksen eri osaamisaloista englanniksi ja ruotsiksi.

Työnhaussa ja tutkinnon tunnustamisessa tarvitaan todistus terveydenhuollon ja/tai sosiaalihuollon ammattioikeudesta. Sen saat Valviralta (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto).

Jos sinulla on kysyttävää ulkomailla työskentelystä tai tutkintojen tunnustamisesta, ota meihin yhteyttä sähköpostitse amedu@superliitto.fi. Jos sähköpostiviestisi sisältää salassa pidettäviä tietoja, lähetä viestisi salattuna