Töihin ulkomaille

Ulkomailla saatu työkokemus on arvokasta pääomaa.

SuPer rohkaisee jäseniään ulkomailla työskentelyyn. Neuvomme jäseniämme sähköpostitse ja puhelimitse ulkomailla työskentelystä ja kansainvälisestä työnhausta. Autamme mielellämme myös kotiinpalaajia ja Suomessa hoitoalalla työskenteleviä maahanmuuttajia.

Terveydenhuollon ammatinharjoittamisoikeuden saat lähihoitajana pohjoismaisen sopimuksen mukaisesti automaattisesti Pohjoismaissa. Tähän on tulossa muutos vuoden 2020 alusta.

Liikkuvuutta ja tutkintojen tunnustamista on säädetty Euroopan unionin alueella ammattipätevyysdirektiivillä. Lähihoitajien kohdalla jokaisessa jäsenvaltiossa verrataan lähihoitajatutkintoa kyseisen maan tutkintoihin. Riittävä kielitaito on hoitotyössä tärkeä. Avustavissa tehtävissä voi työskennellä varmistaakseen kielitaidon riittävyyden ja oppiakseen hoitokulttuurien erot. Tämän jälkeen voi hakeutua koulutusta vastaavaan hoitotyöhön.

Opetushallituksen verkkosivuilta löydät hyödylliset kuvaukset lähihoitajakoulutuksen eri koulutusohjelmista englanniksi ja ruotsiksi.

Työnhaussa ja tutkinnon tunnustamisessa tarvitaan todistus terveydenhuollon ja/tai sosiaalihuollon ammattioikeudesta. Sen saat Valviralta (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto).

Työnhakua varten tarvitaan tutkintotodistus ja usein myös opintorekisteriote. Kaikkien asiakirjojen tulee olla virallisen kielenkääntäjän kääntämiä.

Jos sinulla on kysyttävää ulkomailla työskentelystä tai tutkintojen tunnustamisesta, voit olla yhteydessä
SuPerin kehittämisyksikköön: kera@superliitto.fi