8.6.2023

Katso SuPerin tukitoimet yksityisellä sosiaalipalvelualalla

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen (SOSTES) neuvottelutulos on hyväksytty SuPerin ja muiden neuvotteluosapuolien hallinnoissa. Neuvotteluja käytiin tammikuun lopusta lähtien ja niitä vauhdittaakseen SuPer ja muut liitot julistivat kohdennettujen lakkojen lisäksi koko sopimusalalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon, hakusaarron ja keikkailukiellon. Nämä työtaistelutoimet päättyivät neuvottelutuloksen myötä 8.6.2023. Lakot, jotka oli ilmoitettu alkavaksi 19.6. ja 20.6., on peruttu välittömästi sopimusratkaisun tultua hyväksytyksi (13.6.).

31.5. annetut lakkovaroitukset

SuPer, Tehy ja Erto (Sote ry) ovat antaneet 31.5. lakkovaroituksen yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Lakkovaroituksen piirissä on 39 ilmoitettua työyksikköä Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Lakkovaroitus koskee muun muassa ympärivuorokautista hoitoa. (kts tarkempi tieto ja kohteet.

Lakko on ilmoitettu alkavaksi tiistaina 20.6.2023 klo 00.01 ja päättyväksi torstaina 22.6. klo 23.59. Lakossa ovat työtaistelun aikana kaikki kyseisissä työyksiköissä työskentelevät Sote ry:n jäsenliittojen jäsenet, joiden työsuhteissa sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta. Kyseisissä työyksiköissä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä tehtävä työ on lakonalaista työtä.

SuPer on antanut 31.5. kaksi muuta lakkovaroitusta yksityiselle sosiaalipalvelualalle:

Lastensuojelua koskevan lakkovaroituksen piiriin kuuluu kaikki tietyissä lastensuojelun toimipisteissä tehtävä työ, joka kuuluu yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piiriin. Toimipisteet sijaitsevat Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Savon ja Keski-Suomen maakuntien alueella. (kts. tarkempi tieto ja kohteet.)

Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantain 19.6.2023 klo 00:01 ja torstain 22.6.2023klo 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Henkilökohtaisia avustajia koskevan lakkovaroituksen piiriin kuuluvat kaikki Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon maakunnissa työskentelevät henkilökohtaiset avustajat, joiden työsuhteessa sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta, ja jotka kuuluvat yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen A palkkaryhmään.

Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat 19.6.2023 klo 00:01 ja 22.6. klo 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Päivitetty viimeksi 13.6.2023 klo 10.57