Förbud mot tillfällig förflyttning

Som en del av stridsåtgärderna och för att främja förhandlingarna har SuPer utlyst ett förbud mot tillfällig förflyttning. Förbudet gäller för hela den offentliga sektorn. Avsikten med förbudet mot tillfällig förflyttning är att förhindra situationer, där arbetstagare på grund av personalbrist förflyttas till andra arbetsställen.

Förbudet innebär att SuPer-medlemmar inte får flyttas från ett arbetsställe till ett annat. Alla förflyttningar vägras med hänvisning till stridsåtgärderna. SuPer-medlemmar som arbetar inom den offentliga sektorn utför endast sitt eget arbete på sitt eget vanliga arbetsställe, i enlighet med den fastställda listan.

Det är fråga om en stridsåtgärd som har införts av fackförbundet, vilket förhindrar att motåtgärder kan riktas mot arbetstagaren. Om du utsätts för motåtgärder av arbetsgivaren, vänligen kontakta din förtroendeman inom SuPer eller förbundets intressebevakning vad gäller avtal.

Kan arbetsgivaren hänvisa till KVTES/SOTE-avtalsbestämmelse vad gäller tillfällig förflyttning?

Alla förflyttningar utanför det egna arbetsstället vägras. Det är en stridsåtgärd som har utlysts av fackförbundet.

Jag arbetar som vikarie och jag har inget fast arbetsställe. Kan jag arbeta i flera arbetsenheter?

Ja. Vikarier utför sitt vanliga arbete. Förflyttning utanför deras normala arbetsställen är inte tillåten.

Jag utför arbetsuppdrag för kommunen via ett företag (t.ex. Seure eller Sarastia). Kan jag vägra förflyttning?

Stridsåtgärden berör den offentliga sektorn. Du kan acceptera arbetsuppdrag. I händelse av strejk ska SuPer-medlemmar vägra att arbeta på platser som berörs av strejken.

Vad gör jag om arbetsgivaren ber mig flytta till ett annat arbetsställe?

Under förbudet mot tillfällig förflyttning vägrar anställda inte arbete, utan går till sitt arbete enligt fastställd skiftlista. Om arbetsledaren hotar undanhålla lön, bör du omedelbart kontakta förtroendemannen.

Jag har även normalt flera olika arbetsställen. Kan jag nu arbeta på flera olika arbetsställen?

Ja det kan du, om det enligt den fastställda listan finns arbete på dina normala arbetsställen. Det är inte tillåtet att avvika från den fastställda listan.