SuPer varhaiskasvatuksessa

Yhä useampi SuPerin jäsen työskentelee varhaiskasvatuksessa lähihoitajana tai lastenhoitajana. SuPer on mukana kehittämässä varhaiskasvatusta ja lähihoitajakoulutusta sekä toimii jäsentensä edunvalvojana.

Varhaiskasvatuksen tavoitteena on turvata lapsen kehittyminen sekä mahdollistaa vanhempien työssäkäynti ja opiskelu. On tärkeää edistää tasa-arvoa, luoda turvallinen ja terveellinen ympäristö lapselle sekä parantaa oppimisen edellytyksiä.

Varhaiskasvatuksen laadun yksi tekijä on kasvatustyötä tekevien hyvä, tarpeenmukainen koulutus.

Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso

Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmät. Varhaiskasvatuksen laatu ei parane yliopistokoulutettuja lastentarhanopettajia lisäämällä kuten varhaiskasvatuslain muutosesityksissä ehdotetaan, vaan huolehtimalla siitä, että henkilöstöä on tarpeeksi lapsiryhmissä koko toiminta-ajan.

SuPer esittää palautettavaksi henkilöstön ja lasten suhdeluvuksi 1:7 kolme vuotta täyttäneiden osalta.

Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaaminen tulee poistaa.

Nyt eduskunnan käsittelyyn tulevan varhaiskasvatuslain muutosesitykset pohjautuvat liian yksipuolisesti rakennettuun pedagogiseen näkemykseen. Siinä esitettyjen toimenpide-ehdotusten toteuttaminen henkilöstörakenteiden muuttamisineen vaatii liian pitkän siirtymäajan.

Varhaiskasvatuksen ongelmia niillä ei todellisuudessa pystytä korjaamaan, mutta varhaiskasvatuksen toimintaympäristö saadaan useiksi vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi kaaostilaan, jonka aiheuttamia seurauksia joudutaan maksamaan todella pitkään.

Lakiesityksen muutokset henkilöstörakenteeseen johtavat suurempiin lapsiryhmiin

Mikäli lakiesityksen mukaiset toimenpiteet henkilöstörakenteessa tehdään, johtaa se suurempiin lapsiryhmiin ja yhä suurempaan lasten ja henkilöstön kuormittumiseen. Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että yliopistokoulutuksen saaneita lastentarhanopettajia ei ole saatavilla ja näitä vakansseja joudutaan täyttämään määräaikaisilla sijaisilla. Tämä puolestaan tulee johtamaan jatkuvaan henkilöstön vaihtumiseen lapsiryhmissä.

Alle kolmevuotiaiden ryhmissä parhaiten arkea tukeva henkilöstö koostuu läsnäolevista kasvattajista ja henkilöstörakenteesta, jossa 2/3 on lastenhoitajia. (lähihoitaja, lastenohjaaja). Sallitaan paikallisen harkintavallan käyttö kolme vuotta täyttäneiden ja sitä vanhempien lasten ryhmien henkilöstörakenteessa. Jos ryhmässä on lapsia, joilla on pitkäaikaissairaus tai vamma, silloin henkilöstöstä 2/3 voi olla myös toisen asteen koulutustaustaisia lastenhoitajia. (lähihoitaja)

Henkilöstörakenne tulee säilyttää ennallaan

Henkilöstörakenne tulee säilyttää ennallaan, koska se on tehokas ratkaisu ja lisää pysyvyyttä lapsiryhmiin. Varsinkin alle kolme vuotiaiden ryhmissä tulee varmistaa henkilöstön hoidollinen osaaminen ja läsnäolo säilyttämällä kaksi lastenhoitajaa ryhmässä. Kaikkien ammattiryhmien pedagoginen osaaminen tulee varmistaa täydennyskoulutuksella.

Varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuusehdoksi pitää asettaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinto ilman osaamisala- tai koulutusohjelmarajauksia. Näin varmistetaan osaavan henkilöstön saatavuus ja myös vammaisten sekä pitkäaikaissairaiden lasten varhaiskasvatusaikana tarvitseman osaamisen saatavuus.

Lapsiryhmän suhdeluvun ylityksiin pitää pystyä puuttumaan nykyistä paremmin. Suhdelukuja pitää tarkistella arjen näkökulmasta, ryhmäkohtaisesti. Lakiin on lisättävä henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus sekä kaikille palveluntuottajille (julkinen ja yksityinen) omavalvontasuunnitelman tekeminen.

Palveluntuottajan on seurattava ryhmäkohtaisesti suhdelukuja sekä raportoitava niistä kunnan toimielimelle, jonka on ryhdyttävä toimiin asioiden parantamiseksi, mikäli epäkohtia tai puutteita havaitaan.

Vuorohoidon henkilöstömitoituksesta pitää säätää oma pykälä sekä avoimen varhaiskasvatuksen mitoituksesta omansa.

Avoin kirje ministeri Grahn-Laasoselle varhaiskasvatuslaista

SuPer on lähettänyt 8.2.2018 avoimen kirjeen ministeri Grahn-Laasoselle varhaiskasvatuslaista. Kirjeessä todetaan, varhaiskasvatuksen työntekijöitä ovat muutkin koulutetut ammattilaiset kuin vain lastentarhanopettajat. Jopa suurin osa lastentarhanopettajista on sitä mieltä, että työntekijöiden koulutustason nostamisella ei tehdä ihmeitä.

Vaikuta varhaiskasvatuslain käsittelyyn nyt!

Uutta varhaiskasvatuslakia käsitellään eduskunnassa viikosta 15 lähtien. Vrhaiskasvatuksessa työskentelevä superilainen: Vaikuta asiaan nyt!

Lakiluonnoksen myötä jopa 9 000 lastenhoitajan toimea ollaan muuttamassa korkeammin koulutettuihin seuraavien 12 vuoden aikana. Lastenhoitajien työ tehdään ryhmässä lasten parissa, jolloin lapsilta vähennetään siis aikuisen aikaa.

Osallistu ja lähetä terveisesi postikortilla eduskuntaan!

Kansanedustajat tarvitsevat tietoa arjen sujumisesta varhaiskasvatuksen työpaikoilla. Lähetä omalle tai valitsemallesi kansanedustajalle postikortti, jossa kuvaat muutamalla lauseella työtäsi ja sen kipukohtia. Liitä loppuun verkko-osoite: www.superliitto.fi/varhaiskasvatus

Annetaan äänemme kuulua!

Lähihoitajakoulutus antaa valmiudet toimia päivähoidossa

Päiväkodeissa ja ryhmäperhepäiväkodeissa, kerhoissa ja kouluissa työskentelee tuhansia toisen asteen koulutuksen saaneita lähihoitajia. Lähihoitajakoulutus on laadukas ja se antaa erinomaiset valmiudet toimia päivähoidossa.

Lisäksi lähihoitajat ovat päiväkodeissa ainoa terveydenhuollon ammattiryhmä. Moni lapsi tarvitsee väliaikaista tai jatkuvaa lääkitystä esimerkiksi allergiaan tai muuhun perussairauteen. Päivähoitoon kuuluu kasvatustyön lisäksi perustarpeista huolehtimista, johon sisältyy osalla lapsista lääkityksen antamista ja seuraamista.

Lähihoitajan opinnot sisältävät perusteet lapsen kasvun ja kehityksen sisällöistä, ohjaustaitoja sekä tavoitteellisen ja päivittäisissä toiminnoissa lasta tukevan ja ohjaavan työskentelyotteen. Lähihoitajan työn ydin on kantaa vastuu lapsen kehityksestä, turvallisuudesta ja terveellisyydestä sekä kokonaishyvinvoinnista.

Pedagogiikan ymmärtäminen ja hallinta kuuluvat lähihoitajan varhaiskasvatustyöhön, esimerkiksi ryhmänohjaustilanteissa. Pedagogiikka on mukana myös kaikessa toiminnassa lasten kanssa.

SuPer varhaiskasvatus löytyy myös Facebookista!

Ryhmä on tarkoitettu SuPerin jäsenille, jotka työskentelevät pienten lasten kanssa. Ryhmässä keskustellaan ajankohtaisista asioista ja kjaetaan ajatuksia varhaiskasvatuksesta. Tule keskustelemaan ja jakamaan ajatuksia ajankohtaisista aiheista »

Koulutettua henkilökuntaa oltava riittävästi

Riittävän pieni ryhmäkoko on edellytys laadukkaalle päivähoidolle. Lasta on mahdotonta huomioida yksilöllisesti suurissa ryhmissä. Myös koulutettua henkilökuntaa on oltava riittävästi. Lapsen huomioiminen yksilöllisesti on ennaltaehkäisevää toimintaa, joilla torjutaan myöhemmin aiheutuvia suuria korjaavia kustannuksia.

Tavoitteelliseen ja turvalliseen toimintaan lasten kanssa tarvitaan taitoa ja tietoa, läsnäoloa, aikaa ja aidosti lapsista kiinnostuneita turvallisia hoitajia. Lähihoitajia tarvitaan kasvatustyöhön, hoivaan, läsnäoloon ja lasten perustarpeista huolehtimiseen. Lapsi tarvitsee tutun ja turvallisen aikuisen, joka on läsnä tässä ja nyt.

Subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitetaan

Eduskunta päätti joulukuussa 2015 rajata lasten subjektiivista päivähoito-oikeutta 20 tuntiin viikossa, jos vanhemmat eivät ole kokoaikatyössä tai opiskele päätoimisesti. Kokoaikaisen paikan voi saada, jos perheen tilanne niin vaatii mm. sairauden tai muun syyn takia. Tästä päätöksen tekee varhaiskasvatuksen esimies. Muutos astui voimaan 1.8.2016.

Hallitus kasvatti valtioneuvoston asetusmuutoksella päiväkodin yli 3-vuotiaiden ryhmäkokoja siten, että kolme vuotta täyttäneitä lapsia voi yhdellä kasvatusvastuullisella olla vastuullaan entisen seitsemän sijaan 1.8.2016 lukien kahdeksan. Näin ryhmäkoko nousee 21 lapsesta 24:ään kokopäivähoidossa olevaan lapseen.

Kunnat voivat itse päättää, toteuttavatko ne päivähoidon leikkauksia vai eivät. Monet kunnat ratkaisivat asian talousarvion yhteydessä ja voivat päättää asiasta aina uudelleen.

Lapset eivät tule SuPerin mielestä olemaan tasa-arvoisessa asemassa keskenään jatkossa, vaan asuinpaikka määrittää oikeuden varhaiskasvatuspalveluiden laatuun ja määrään. Samasta asiasta on esittänyt huolensa myös muun muassa lapsiasiavaltuutettu.

SuPerin päivähoidon selvitys

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer julkisti laajan selvityksensä päivähoidosta keväällä 2013. Selvityksen mukaan ryhmäkokojen tulee olla pienemmät ja uuteen varhaiskasvatuslakiin on saatava ryhmäkokokatto. Ryhmäkokokattoa vaati 95 prosenttia kyselyyn vastanneista lähihoitajista.

Tutustu:

Teesit varhaiskasvatukseen

SuPer on laatinut teesit päivähoidon kehittämiseksi. Niissä todetaan, että lapsella on oikeus muun muassa leikkiin ja hyvään hoitoon sekä riittävän pieniin lapsiryhmiin.

Lääkehoito varhaiskasvatuksessa -esite

Varhaiskasvatuksessa toteutettava lääkehoito edellyttää lapsikohtaista suunnitelmaa. Lähihoitajat ovat lääkehoidon toteutuksessa pätevimpiä. Tunne vastuusi ja ajankohtaiset ohjeet.

Turvallisen lapsuuden puolesta

SuPerin kampanja Turvallisen lapsuuden puolesta -teemalla on painottanut lasten oikeutta hyvään päivähoitoon ja lapsuuteen. Riittävän pienet ryhmäkoot, turvallinen ja virikkeellinen toimintaympäristö sekä motivoituneet ja koulutetut työntekijät ovat laadukkaan varhaiskasvatuksen keskeisimpiä edellytyksiä.

Tutustu kampanjan materiaaleihin:

Tulosta värityskuva!

SuPerin Turvallisen lapsuuden puolesta -hahmo seikkailee värityskuvissa, joita voit tulostaa tästä:

Tutustu myös viimeisimpiin SuPerin tiedotteisiin ja julkaisuihin varhaiskasvatuksesta »