Työhyvinvointi

Työhyvinvoinnin tavoitteena on pitää työntekijät terveinä ja työkykyisinä koko työuran ajan. SuPer haluaa tehdä pitkäjänteistä työtä työhyvinvoinnin eteen.

Työhyvinvointi tarkoittaa, että  työ on turvallista, terveellistä ja mielekästä, sitä tekevät ammattitaitoiset työntekijät hyvin johdetussa organisaatiossa.

Superilaisten työhyvinvointia ja työssä jaksamista uhkaavat eniten:

• vuorotyö ja ylipitkät työajat
  • ristiriitakokemukset esimiesten ja alaisten välillä
  • ristiriitakokemukset työntekijöiden välillä
  • työn fyysinen ja henkinen kuormittavuus
  • väkivalta ja sen uhka

Esimiesten ja työnantajien rooli työhyvinvoinnissa

Esimiehillä on keskeinen rooli työhyvinvoinnin mahdollistajana, työyhteisönsä tukijana ja kehittäjänä. Esimies tukee työyhteisönsä mahdollisuuksia toteuttaa perustehtävää ja henkilöstönsä taitoja toimia itsenäisesti. Esimies varmistaa myös, että yhteistyö sujuu ja työyhteisössä voi saada tukea toisilta.

Työnantaja vastaa hyvästä johtamisesta ja työntekijöiden yhdenvertaisesta kohtelusta. Työntekijällä on kuitenkin suuri vastuu oman työkykynsä ja ammatillisen osaamisesta ylläpitämisestä. Itse kukin meistä voi vaikuttaa myös työpaikan myönteiseen ilmapiiriin. Jokaisen työntekijän tulee huolehtia paitsi omasta perustehtävästään, myös terveydestään ja turvallisuudestaan sekä omalta osaltaan työyhteisön hyvinvoinnin toteutumisesta.

Hyvinvointia työssä voidaan parantaa esimerkiksi kehittämällä työoloja ja ammatillista osaamista, työkykyä ylläpitävällä toiminnalla (tyky-toiminta) sekä työterveyshuollon avulla. Hyvinvoinnin kasvaessa työn tuottavuus ja työhön sitoutuminen kasvaa ja sairauspoissaolojen määrä laskee.

Työhyvinvointikortti

Hyvä tapa edistää työhyvinvointia on käydä työhyvinvointikortti-koulutus. Se on tarkoitettu esimiehille, henkilöstön edustajille ja kaikille työhyvinvoinnista kiinnostuneille. Koulutuksessa käydään läpi työhyvinvointiin liittyviä lakeja, lisäksi siellä saa tietoa työhyvinvoinnin johtamista, työyhteisön toiminnasta ja terveydestä sekä työkyvystä.

www.työhyvinvointikortti.fi

Tutustu tarkemmin:
Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen Työkaarimalli ikäohjelman laatimiseen

Malli ei koske vain ikääntyneitä työntekijöitä, vaan tavoitteena on huomioida koko työura. Malli sisältää monipuolisesti työhyvinvointia edistäviä keinoja, joista työpaikat voivat ottaa käyttöönsä parhaiten sopivat. Keinoja ovat mm. työaikajärjestelyt, työn mukauttaminen, terveystarkastukset sekä tuki terveellisille elintavoille ja elämänhallinnalle.